Snart är det dags för drupa 2016, som vanligt en jättemässa för den grafiska industrin, deras interpack kan man kanske säga. Mässan är dock mindre i år än tidigare sett till antalet utställare och spänner inte längre över fjorton dagar, nu nöjer man sig med elva (!). Oerhörda kostnader för utställarna så klart men det satsas rejält från många av dem.
Största utställare i år är HP som har hela hall 17 till förfogande, över sextusen kvadratmeter nettoyta och därmed passerar man Heidelberg som alltid brukar vara störst. Man kan så klart fråga sig om det finns en symbolik i detta? HP deltar med digital teknik, det gör förstås även Heidelberg till viss del, men här väger även traditionella trycktekniker tungt.
Den digitala trycktekniken rusar fram, tryckkvaliteter ökar hela tiden och vit färg som alltid varit något av ett problembarn är det snart inte längre. Dessutom går det allt mer mot att digitala tryckpressar är en del av kompletta produktionslinjer där allt sker inline, lackering, foliering, stansing och nu också laminering i direkt anslutning till pressen (ser mer om det i drupablocket i denna tidning). Dessutom är det väl bara en tidsfråga innan alla former av förpackningar kan produceras via denna teknik, det går kanske redan? Åtminstone ser vi maskiner för etiketter, flexibla förpackningar, kartongförpackningar på marknaden idag, och pressarna klarar allt fler materialtyper.
drupa har denna gång även en klar förpackningsinriktning vilket inte är konstigt med tanke på att den grafiska industrin söker sig till branschen som man ser som något av en livlina. På mässan kommer det att finnas en speciell avdelning ”touchpoint packaging” och många av seminarierna kommer att handla om förpackningar. Undertecknad ska för övrigt inteckna trettio minuter på scenen på mässan, en kul utmaning. Att beskriva trenderna i förpackningsbranschen på denna korta tid blir inte lätt.
Frågan är vart drupa är på väg. Jag har hört flera utställande företag säga att det här blir deras sista drupa, de kommer i stället att fokusera på interpack framöver. Vi får väl se vad som händer. Messe Düsseldorf står inför en utmaning med ett av sina flaggskepp.
Medan ni funderar på det kan ni läsa en del om vad som händer på mässan. Fördjupningen hittar ni på www.packnews.tv. I nästa nummer kommer en rapport från mässan.
Över till nånting helt annat – Nordisk Bioplastförening som nord emballage tog initiativ till år 2012, har nu vuxit till över 20 medlemmar. Det kanske vid en första tanke inte verkar vara så mycket, men faktum är att föreningen är den största nationella bioplastföreningen i Europa, åtminstone om man ser till de länder som anslutit sig till BON, det Bioplastic Organisation Network, som sorterar in under European Bioplastics Organisation. Nyligen tillkom FKuR och Novamont som medlemmar, två internationella tungviktare, och nu vässar föreningen knivarna för att bli vassare i diskussionen. Ett exempel är ett längre svar till Naturvårdsverket beträffande deras förslag på en avgift på 5 kronor i affärerna för att få ned förbrukningen av plastbärkassar till EU:s fastslagna nivå på fyrtio kassar per år och person. Bioplastbärkassar borde undantas från detta är kontentan.
Den 20 september arrangerar föreningen dessutom i samarbete med nord emballage och Polymercentrum ett bioplastseminarium i Göteborg med en rad varumärkesägare på plats. Föreningen kommer att synas och höras betydligt mer i en nära framtid. Varför inte bli medlem? Om inte, gå i vilket fall på seminariet.
Man ska akta sig för att tala illa om förpackningar i den här spalten (och för övrigt i hela tidningen), men ibland känns det som ett måste. Dottern har skaffat lägenhet och det skulle läggas nytt golv från Pergo. Över 50 kvadratmeter skulle upp ett par våningar och det är ganska tunga paket. Det hade säkert gått att hantera, men det stora problemet som uppstod var de närmast knivvassa kanterna på wellpappförpackningarna. Det gick inte att bära ett enda paket utan att skära sig rejält i händerna. Så här behöver det så klart inte vara, det borde räcka med att någon tänkte till antingen hos Pergo eller hos wellpapptillverkaren. Det går att komma runt problemet med rätt stansar och det är så klart ingen bra PR för golvtillverkaren att kunderna skär sig på förpackningarna och sedan skriver om det i tidningar! Blir det aktuellt med fler golv i framtiden kommer jag att kolla förpackningen innan köpet och det är troligen inte ett beslutskriterium som golvtillverkaren vill ha med i bilden.
BO WALLTEG