Handlarnas framtidstro sviktar  – sämre försäljning väntas
Jonas Arnberg är chefsekonom på Svensk Handel. Foto: Björn Mattisson.

De svenska handlarnas framtidstro inför hösten sviktar i Handelsbarometern för september. Framtidsindikatorn faller med hela 3,7 procent. Till största del beror nedgången på att försäljningsförväntningarna faller.
”Vi befinner oss på toppen av konjunkturen och ser nu hur framtidsförväntningarna sjunker. I september minskade handlarnas optimism över framtida försäljningsökning, antal anställda och lönsamhet”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel


Försäljningsförväntningarna för den egna butiken faller med 8,2 procent. Trots det stora fallet tror alltjämt fler på ökad försäljning än minskad. Förväntningarna, när det gäller såväl lönsamhet som nyanställningar, faller också, men mindre än försäljningsförväntningarna. 

”Det är dock bekymmersamt att så pass många fler handlare nu tror att antalet anställda i handeln som helhet kommer att minska istället för att öka”, påpekar Jonas Arnberg.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-09-19

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
detaljhandel Ekonomi Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK