...
Pentawardsguld och –brons till svenska byrån NINE
Bronset i konceptkategorin tilldelades NINE för denna pappersflaska för kolsyrad dryck.
Konceptguldet gick till ”Hinoki” – en origami-inspirerad behållare, som består av ett enda FibreForm-papper som viks och pressas till sin form. Bakom ett rivbart hörn döljs en kapsyl i trä. 

Svenska innovations- och designbyrå NINE vann både guld och brons i konceptkategorin i årets upplaga av prestigefyllda förpackningsdesigntävlingen Pentawards.
NINE är ett dotterbolag till BillerudKorsnäs och erbjuder tjänster inom förpackningsinnovation och -design till varumärkesägare, framför allt inom snabbrörliga konsumentvaror. 


Guldet fick NINE för ett förpackningskoncept för ekologiska skönhetsprodukter i resestorlek, tillverkat av det töjbara pappret FibreForm från BillerudKorsnäs.
Hinoki”, som förpackningskonceptet kallas, innebär att man introducerar ett förnybart material som alternativ i ett produktområde som idag domineras helt av fossila material. 

Bronset i konceptkategorin fick NINE för en pappersflaska (!) för kolsyrad dryck. Förpackningen ingår i ett pågående innovationsprojekt, som bedrivs inom BillerudKorsnäs, och den är ett exempel på hur företaget utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. 

”NINE befinner sig längst fram i vårt erbjudande inom förpackningslösningar med djupa konsumentinsikter och örat mot marknaden. Det en styrka för BillerudKorsnäs att finnas så långt fram i värdekedjan och mycket glädjande att Pentawards ännu en gång bekräftar NINE:s idéer och innovativa förhållningssätt i vår bransch”, säger Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos BillerudKorsnäs.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-09-26

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
BillerudKorsnäs design designbyrå förpackningsdesign förpackningstävling NINE Pentawards

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK