...

Packnews Extra extra news

Flextrus köper Mediaköket
Förpackningar i ÅR Packagings monter på Empack, digitaltryckta av Mediaköket.

AR Packaging fortsätter sin utveckling i linje med dess strategi. En del av denna är att vara i framkant vad gäller nyutveckling inom teknologi och innovativa förpackningslösningar. Flextrus Group AB, som ingår i ÅR Packaging, har därför ingått avtal om att bli majoritetsägare i det svenska digital tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska AB. De bägge företagen etablerade ett samarbete i början av sommaren och det här är förmodligen ett naturligt nästa steg.

Som marknadsledare inom barriärförpackningar ser ÅR Packaging och Flextrus förvärvet som ett viktigt steg för att möta nya behov från både större och mindre kunder vilka efterfrågar snabb speed-to-market och personifierade förpackningar. Digitaltryckning är ett viktigt komplement till företagets breda erbjudande som inkluderar flexotryckning och barriärmaterialkunnande.

“Vi är mycket glada över att välkomna Mediaköket till Flextrus och ÅR Packaging. De har omfattande expertis inom ett område som vi är övertygade kommer att tillföra ytterligare en dimension till oss och ÅR Packaging”, säger Maud Rahm, VD för Flextrus. “Vi anser att framgång inte bara handlar om att köpa digitaltryckskapacitet, men är mycket mer kopplat till att ha en djup förståelse och kunnande i hur man kan använda digitalteknologin och omsätta det till nytta för våra kunder. Mediaköket bidrar med denna kompetens och kan ge full service inom detta område.”

Mediaköket är en expert med lång erfarenhet inom digitaltryck och -service såsom print management, grafisk produktion och skräddarsydda webblösningar. Partnerskap mellan Flextrus och företaget kommunicerades i juni i år och utvidgas nu till en investering av Flextrus som möjliggör ytterligare affärsmöjligheter för hela ÅR Packaging, där Flextrus ingår.

“Jag är mycket nöjd med att integrera Mediaköket i vår koncern och är övertygad om att de tillför fördelar till de marknader vi agerar på och till våra kunder, vilket är en del av vår strategi att erbjuda full service”, säger Harald Schulz, VD för ÅR Packaging. “Den nya teknologin kan användas för ett brett spektrum av material, applikationer och marknadssegment. Mediaköket utgör en viktig plattform för den fortsatta utvecklingen av vårt digitala erbjudande och stärker vårt teknologiska avtryck i linje med vår fastlagda strategi.”

Mats Winde, ägare av Mediaköket säger; “Mediaköket har utvecklats till ett företag med omfattande digitalt kunnande och vill nu ta nästa steg. Flextrus and ÅR Packagings breda marknadskännedom och stora produktportfölj gör dem till en utmärkt ny ägare som vi kan utforska ökade affärsmöjligheter in digitaltryck tillsammans med”.


BO WALLTEG

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2016-10-27

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Flextrus Harald Schulz Mats Winde Maud Rahm Mediaköket

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK