Vocobox gör det enkelt att ta överbliven mat med hem
Glada Berghs-studenterna Axel Kalmaru, Hanna Bergström, Joel Wennström och Johanna Åkeson visar upp sitt vinnande bidrag.

Vocobox är designad så den kan integreras i dukningen på de restauranger, som tillhandahåller tjänsten.

I uppfällt läge bildar Vocobox en liten bärbar låda, där gästen kan placera den mat, som man inte orkar äta upp.

Det vinnande bidraget i årets upplaga av Pack Challenge heter ”Vocobox”. Uppgiften var att göra förpackningen till en hjälte i kampen mot matsvinn. Bland många starka bidrag stod Vocobox ut som en idé och design med potential att åstadkomma verklig beteendeförändring. Pack Challenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication.

Vocobox gör det självklart och enkelt att vid restaurangbesök ta med sig den mat som inte äts upp. Genom enkel och genial design blir Vocobox en del av dukningen. Vocobox lockar till ett hållbart agerande och ger förpackningen en viktig roll i strävan mot minskat matsvinn.

Det vinnande laget bestod av Axel Kalmaru, Hanna Bergström, Joel Wennström och Johanna Åkeson.

Pack Challenge är ett årligt samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication och är numera inte främst en tävling för studenterna utan en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktionsledning. BillerudKorsnäs bidrar med kompetens och resurser i hela förpackningskedjan från produktion till användning hos slutanvändaren. Det är mycket att tänka på i varje led och studenterna får inblickar i ett område där de kan komma att jobba efter examen.

”Matsvinn är en fundamental hållbarhetsutmaning och vi på BillerudKorsnäs vet att förpackningen kan vara en del av lösningen. Genom engagemang utöver det vanliga och enorm kreativitet har studenterna på Berghs visat oss en rad nya och innovativa lösningar och möjligheter. Det vinnande bidraget valdes eftersom det möjliggör en hållbar beteendeförändring, som kan ge stor positiv effekt”, kommenterar Henrik Essén, BillerudKorsnäs kommunikations- och hållbarhetsdirektör.

-------------------------------------------
N.B.: FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, har beräknat att en tredjedel av all mat som produceras i världen aldrig når slutkonsumenternas bord. Det är ett enormt slöseri av alla resurser som gått åt för att odla, processa, förpacka, transportera och marknadsföra maten. 
Marknadsvärdet av matsvinnet var 936 miljarder dollar år 2012, vilket motsvarar BNP för ett land som Indonesien eller Nederländerna. I Europa och USA blir runt 30 procent av den mat som produceras svinn, mer än 40 procent av det svinnet uppstår i butiker och hos konsumenten.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-11-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Berghs BillerudKorsnäs design förpackningstävling Kartongförpackningar matsvinn Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK