...

Lyckat samarbete säkrar etikettleveranserna
Per Einar Johansen på Fatland i Sandefjord ser många etikett- och förpackningslösningar varje år.

Norges näst största slakteri och producent av köttprodukter är Fatland AS, ett familjeägt företag med anor ända bort till slutet av 1800-talet. I tre olika fabriker sker slakten i dag, och i Sandefjord finns en förädlingsfabrik där man tillverkar stora mängder korv och smörgåspålägg som naturligtvis paketeras och etiketteras. Vi besökte fabriken och träffade Per Einar Johansen som är ansvarig för produktutveckling dit etiketter och förpackningar hör. Totaldominerande leverantör av etiketter, hårdvara och system är Lexit Group, ett långvarigt samarbete som bägge parter är mycket nöjda med.


Fatland är ett gammalt familjeföretag, grundat 1892 och fortfarande ägt av familjen Fatland. Man är den näst största producenten av köttprodukter i Norge med en marknadsandel på cirka tjugotvå procent. Den dominerande producenten är bondeägda Gilde som har runt sjuttio procent av marknaden. Fatland har en stark tillväxt, koncernen har sexhundratjugo anställda och har de senaste åren vuxit med tjugo procent per år. Omsättning förra året var strax under fyra miljarder norska kronor.

- Förra året ökade omsättningen med sexhundra miljoner kronor, och det är ju en mycket bra siffra, konstaterar Per Einar Johansen. En bidragande orsak till den starka växten var att Coop, som vi är stor leverantör till, köpte ICA i Norge och det gav nya volymer.

På årsbasis blir det stora mängder förpackningar som lämnar fabriken i Sandefjord och därmed förbrukas också stora mängder etiketter. Tjugoåtta ton kött sänds ut dagligen i form av korv, pålägg och en del andra köttprodukter, till exempel köttfärs. Av detta är femton ton pålägg som behöver åttioåtta tusen förpackningar. Cirka nittio procent av allt man sänder ut är etiketterat, främst med självhäftande etiketter. Sedan tillkommer en del pappersbaserade wrap around sleeves som sitter runt olika tråg. Det är en märkning som ökar rejält enligt Per Einar Johansen. Dessutom använder man en del förtryckt plastfilm. 

- Mängden etiketter har alltid varit stor, men på senare tid har den ökat kraftfullt eftersom allt fler förpackningar får två, en på framsidan och en på baksidan. Tidigare skulle all information in på en etikett på framsidan, nu har kunderna tänkt om och vill ha en snyggare design och då får man lägga så mycket text som möjligt på baksidan. Dessutom ökar mängden information som ska ut, bland annat på grund av ny lagstiftning.

- Vi mötte detta behov för några år sedan och löste det då genom att för fyra år sedan vara först i landet med tresidiga etiketter efter ett förslag från Lexit Group. Det blev en stor succé både hos varumärkesägarna och kunderna och det tog inte lång tid innan man ville ha den på nästan allt. Nu har det lugnat sig lite och även om de tresidiga finns kvar, så blir det allt mer dubbla etiketter vilket så klart gläder leverantörerna av dem.

- Jag uppskattar det också även om det blir dyrare, för nu öppnas nya möjligheter till snygg och tilltalande design på framsidesetiketterna, säger Per Einar Johansen. 


Lexit Group levererar (nästan) allt
Fatland har två leverantörer av etiketter, en lokal plus en totaldominerande som svarar för nittioåtta procent av totalen. Lexit Group har varit en trogen leverantör i tio år nu och levererar till samtliga Fatlands anläggningar.

- De kom in i bilden då den leverantör vi hade vid tillfället fick svårt att leverera i den takt vi behövde. Det kunde ta åtta till tio veckor att få leveranser och det fungerade inte. 

- Vi valde då att testa Lexit Group och det har varit mycket lyckat. Vi har i dem en samarbetspartner som kommer med nytänkande och som dessutom har bra service, vilket är mycket viktigt för oss. 

Per Einar Johansen erkänner att man nog är en lite besvärlig och krävande kund när det gäller etiketter.

- Främst beror det på att vi fram till nu inte haft ett datoriserat system som hållit koll på förbrukningen av förpackningar, vi har fått räkna manuellt, och då upptäcker vi plötsligt att vi kommer att sakna etiketter om ett par dagar och slänger oss på telefonen och berättar att vi måste ha en leverans mer eller mindre omgående.

- Nu håller vi på att bygga upp ett system som håller koll på detta och som kommer att kopplas till Lexit Groups system så att de kan se när vi behöver beställa fler etiketter. 

Kontakten mellan Lexit Group och Fatland har som sagt byggts upp under en lång tid och de personliga relationer som skapas är viktiga. 

- Jag har en väldigt bra kontakt med Lexit Groups personal och de hanterar mina krav och önskemål på ett utmärkts sätt. Jag är mycket nöjd, säger Per Einar Johansen.

Förutom etiketterna svarar Lexit Group också för leveranserna av märkningsutrustning och mjukvaror. 

Kontakt via LexitOne
Kontakten mellan Lexit Group och Flatland sker främst via LexitOne som introducerades för fyra år sedan. Det är ett webbaserat system för etiketthantering där alla arbetsuppgifter i etikettproduktionen ingår. Kunderna kan beställa direkt från datorn eller från en app i mobilen och sedan följa hela processen vid framtagandet av etiketten.

- Det är ett kanonsystem. Man har alltid koll och vet statusen på etiketten och när den levereras. Jag vet att går den i tryck på förmiddagen har jag den nästa dag, går den i tryck på kvällen kommer den dag två. 

- Den enda nackdel jag kan se är att man tappar den personliga kontakten med företaget. Allt sker automatiskt.

- I normalfallet får vi etiketterna inom tio till fjorton dagar, men ibland behövs det snabbare och då krävs den personliga kontakten och nästan alltid löser det sig.

Produktionen av etiketterna sker vid Lexit Groups fabrik i Mölndal, som nu för övrigt ska byggas ut, vilket Per Einar Johansen uppskattar.

- Vi växer snabbt och det ställer stora krav på Lexit Group. Jag brukar på skoj säga till dem att de ska komma ihåg varför vi bytte leverantör för tio år sedan. Med utbyggnaden säkrar man framtiden helt enkelt.


Även digitalt
En del av etiketterna till Fatland trycks digitalt hos Lexit Group. Som vanligt handlar det om små serier.

- Det sker en mycket tydlig förändring på marknaden. Tidigare beställde vi kanske serier om tvåhundra- till trehundratusen etiketter, i dag är det mer normalt med mellan trettio- och fyrtiotusen och går vi under trettio räknar jag det som en kort serie som kan köras digitalt.

- Samtidigt sker det mycket på designfronten, allt mer blir säsongspräglat. Vi hanterar mellan femhundra och sexhundra sådana förändringar per år och då blir det digitala trycket viktigt.

- Vi försöker vi hålla oss till standardformaten för att hålla nere kostnaderna. Vid formatändringar krävs nya stansar till exempel. 

- Jag förstår att kunderna vill ha förändringar. I vår bransch är det inte så lätt att produktändra, en fläskkotlett är en fläskkotlett och det man kan göra är att ändra förpackning eller etikett. För närvarande ser vi mycket mer produktbilder på etiketterna och även en ökning på transparenta etiketter. 


Tar hand om recept och ingredienser
Nästa steg i utvecklingen av samarbetet med Lexit Group blir att börja använda Lexit Recipe Explorer, en programvara som hanterar ingrediensförteckningar, näringsinformation och recept. Informationen hämtas automatiskt och hamnar på rätt etikett, på så sätt ökar man säkerheten och undviker en hel del manuellt arbete.

- Vi har redan ett eget system för detta, men det känns inte bra att det ligger utanför de andra systemen. Det känns inte som om vi har full kontroll, säger Per Einar Johansen. Det här blir säkrare och ger oss en besparing på sikt.


Hjälper kunder med nya förpackningslösningar
Per Einar har även ansvaret för förpackningar hos Fatland, det handlar om tråg, kartongkapslar och påsar. 

- Vi har många olika förpackningslinjer här, djupdragare, trågpackare och kombinationsmaskiner med vakuum och MAP, och de hanterar flera typer av förpackningar. Vi är dessutom mycket lyhörda mot våra kunder. Vill de ha en ny förpackningslösning agerar vi snabbt, mycket snabbare än andra företag. 

- Vi kan många gånger, om vi har en passande maskin, få fram en ny lösning på mellan åtta och tio veckor, ibland till och med snabbare. Vi känner att det är ett måste och det är ett bra sätt för oss att vara extra konkurrenskraftiga. 

- Vi är också mycket öppna för att göra investeringar i nya maskiner om kunden är villiga att binda upp sig för en viss period. Vi har en mycket platt organisation med ägarna med nere på fabriksgolvet och känns det bara rätt för dem och vi argumenterar väl kan ett beslut tas nästan över dagen om en nyinvestering. 


Investeringar
Ganska ny är en hypersnabb, helautomatisk packlinje för köttfärs. Den klarar att packa upp emot etthundrafemtio förpackningar i minuten och är helautomatiserad. Från det köttet går igenom kvarnen till det att förpackningen når butiken har de inte rörts av någon. 

En annan nyhet är ett helautomatiskt kyllager som Dynatec installerat under sommaren och som man precis kört igång.

Tillväxten är med andra ord stark hos företaget och det har nu gått så långt att det börjar bli trångbott. Maskinerna står tätt, och nästa steg blir en utbyggnad av fabriken. Då ökar kapaciteten och då kommer det att behövas fler etiketter!


BO WALLTEG

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2016-11-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Advertorial Sweden Fatland Lexit

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK