Norska Elopak har utvecklat och lanserat Pure-Pak® Sense Aseptic, som är en ny vätskekartongförpackning för aseptiska produkter.
Elopak skriver att den nya förpackningen har en unik design och flera nya funktionella egenskaper.
Först ut att använda den nya Elopak-förpackningen är tyska Eckes-Graninis dotterbolag i Finland, som sedan några veckor förpackar sitt populära juicesortiment Marli Natur i Pure-Pak® Sense Aseptic.
Bland egenskaperna hos den nya aseptiska förpackningen kan nämnas bigningslinjer, som gör det enkelt att vika ihop förpackningen och på så sätt få ut maximalt av innehållet, samtidigt som man minskar volymen vid kvittblivning.
Pure-Pak® Sense Aseptic har vidare en asymmetrisk topp, som gör att den kan förses med förslutningar av olika storlekar. Toppen har dessutom en välvd bågform, som dels ger utrymme för tryckt information, dels särskiljer förpackningen på butikshyllan.
Elopak skriver att den nya förpackningen både ser ut och känns annorlunda. Exempelvis har förpackningen speciella präglingar på de delar, där konsumenten först griper tag om kartongkapseln, vilket ger en taktil ”first touch”-upplevelse när man griper förpackningen och häller ur den.
Parallellt med utvecklingen av Pure-Pak® Sense Aseptic har Elopak också utvecklat ett speciellt fyllningsmaskinsystem, som fått namnet Pure-Pak® Aseptic System (PPA).
Vid Eckes-Graninis finska produktionsanläggning i Åbo fyller man nu sina juicer under varumärket Marli Natur i enliters Pure-Pak® Sense Aseptic-förpackningar.
”Elokpaks Pure-Pak-förpackningar är välbekanta för våra finländska konsumenter och används sedan 2009 för våra färskjuicer. Med den nya Pure-Pak® Sense Aseptic får vi nu säkerställd kvalitet med 12 månaders hållbarhet och den eleganta formen på förpackningen går väl ihop med imagen hos våra premiumprodukter”, säger Torsti Hurmerinta, affärsdirektör på Eckes-Granini Finland.
Eckes-Granini är en tysk juicekoncern, som bland annat omfattar danska Valsølille och svenska Brämhults.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com