...
Marmeladburken blir ett annorlunda cocktailglas...
De klotformade marmeladburkarna kan efter användandet förvandlas till annorlunda och häftiga cocktailglas..!

Duerr´s marmelad säljs nu i citrusformade glasburkar med ”fruktskalsyta”.

För det brittiska sylt- och marmeladföretaget Duerr´s har glasförpackningstillverkaren Ardagh Glass tagit fram en citrusfruktformad marmeladburk, som efter användandet kan användas som cocktailglas eller varför inte som ljusstake..?

Den klotformade glasburken togs fram efter precisa anvisningar från Duerr´s VD Mark Duerr, som ville ha en unik marmeladburk som såg ut som och kändes som en citrusfrukt! 

”Former och utseende på marmeladburkar har varit desamma under lång tid. Våra konsumentundersökningar pekade på att det var dags att komma med något nytt, som kunde skaka om produktkategorin och locka de yngre konsumenterna”, säger Richard Duerr, försäljnings- och marknadschef.

Även om den klotformade burken såg enkel ut på papper, så blev det en uppgift full med tekniska utmaningar att tillverka den i glas. Men med hjälp av såväl 3D-skrivare som CAD-program och prototyptillverkning fick man till slut fram en citrusformad burk, som uppfyllde alla krav på användarvänlighet, hållbarhet och de önskade estetiska egenskaperna. Speciellt besvärligt var det att få fram den rätta ytan på burken – där krävdes det flera modeller och prototyper, innan Ardagh-teamet lyckades åstadkomma en glasyta, som gav samma taktila upplevelse som när man känner skalet på en citron eller apelsin.

Etiketeringen av de nya marmeladburkarna krävde också en speciallösning. De pappersbaserade etiketter, som tidigare prytt Duerr´s marmeladburkar, skulle ha förstört den taktila upplevelsen och därför valde man istället att förse burkarna med heltäckande krympetiketter, vilka är så tunna att den underliggande ”fruktskalsytan” fortfarande känns tydligt, när man håller i burken.

De nya burkarna lanserades i Storbritannien i oktober i år och har både väckt uppseende och blivit populära.

”Entusiastiska kunder säger att de verkligen gillar de nya burkarna och att de knappt kan vänta på att innehållet ska ta slut. Då ska de nämligen använda burkarna som ljusstakar eller annorlunda, roliga cocktailglas!”, konstaterar en nöjd Richard Duerr.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-11-16

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK