...
Bakslag för Tetra Pak på den kinesiska marknaden
”Vi gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och lägger utredningen bakom oss”, säger informationsdirektör Chris Huntley.

Den kinesiska konkurrensmyndigheten, State Administration of Industry and Commerce (SAIC), har under fyra år undersökt Tetra Paks affärspraxis på den kinesiska marknaden och resultatet av undersökningen är att man nu riktar kritik och kräver ändringar från Tetra Paks sida inom ett antal områden.

”Vi är besvikna över beslutet, men accepterar det och vi kommer inte att överklaga beslutet,” säger Chris Huntley, Tetra Pak Gruppens informationsdirektör, i en officiell kommentar från Tetra Pak till SAIC:s beslut.

”Tetra Pak strävar efter att efterleva all relevant lagstiftning i alla de länder, där vi har verksamhet. Sedan Kina uppdaterade sin konkurrenslagstiftning 2008, har vi gjort ändringar i våra kontrakt för att  säkerställa att vår affärspraxis följde gällande regler. Vi har varit övertygade om att dessa ändringar har varit tillräckliga, men tyvärr har SAIC nu beslutat att så inte var fallet inom ett begränsat antal områden. Vi kommer nu att göra de ändringar, som krävs för att säkerställa att vår affärspraxis i alla delar följer lagstiftningen”, skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.

”Tetra Pak är stolta över att, tillsammans med sina kunder, ha bidragit till att utveckla Kinas mejeri och dryckesindustri. När vi startade vår verksamhet i Kina 1972, var vi det första utländska företag i vår industri, som etablerade verksamhet i landet och vi introducerade ny förpackningsteknologi, som har säkerställt distributionen av bland annat mejeriprodukter till konsumenter över hela landet”, säger Chris Huntley.

”Vi är tacksamma för den tillit våra kinesiska kunder visat oss. Vi kommer att fortsätta säkerställa att de och de kinesiska konsumenterna även fortsättningsvis får tillgång till effektiva och säkra förpackningslösningar. Vi lägger nu denna utredning bakom oss, gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och fokuserar på att fortsätta växa vår verksamhet i Kina”, avslutar Chris Huntley.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-11-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Kina Övrigt Tetra Pak

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK