Kan förpackningar skydda mot pirater och förfalskare?
Piratkopiering och förfalskningar är ett stigande problem världen över.

Kan förpackningar garantera produktens äkthet och hur ska man skydda sig mot piratkopiering? Det är frågor som tas upp på ett Packbridge-seminarium 22 november. Seminariet äger rum hos Flextrus i Lund och en rad intressanta talare kommer att ge sin syn på problemen med piratkopiering och metoder för att garantera produkters äkthet.

Piratkopiering är ett stort gissel över hela världen. De stora varumärkena för en ständig kamp mot skumma aktörer, som inte drar sig för att profitera på deras image. Gigantiska belopp omsätts varje år av den piratkopierande branschen. Exempelvis sägs upp mot 70 procent av alla röda viner i Kina vara kopior! Extra allvarligt blir det förstås när det handlar om piratkopierade läkemedel, då människors liv och hälsa riskeras.

Förpackningen är det mest uppenbara sättet för varumärkesägarna att garantera äktheten mot konsumenten. Under många år har det dykt upp smarta lösningar på marknaden, lösningar som fungerar ,men som kräver mycket av antingen varumärkesägaren eller konsumenten. Inte sällan behövs speciell,och kostsam utrustning för att kunna läsa av en vara. Dessutom har piratkopierarna snabbt hittat sätt att kopiera även äkthetsbevisen.

Men nu öppnas nya, enklare möjligheter, som kan få större spridning, inte minst via tryckt elektronik och användning av smarta telefoner. Intressanta exempel finns redan på marknaden och mycket kommer att hända på kort tid.

Vilka är lösningarna och vad kan vi vänta framöver? Vad händer inom logistiken, hur ser vi till att leveranskedjan är obruten?
Att det här är ett högaktuellt ämne framgick inte minst vid den internationella konferensen om aktiva och intelligenta förpackningar, som organisationen AIPIA arrangerade i Amsterdam för några dagar sedan och där frågan togs upp av många föredragshållare. 

Följande talare kommer att medverka på ”piratseminariet” i Lund den 22 november:
Glenn Svedberg, chef för Nolato Medical Pharma Packaging; Ralf Mack, affärsutvecklare på AR Packaging AB; Viveka Lahger, teknisk försäljning på UPM Raflatac; Robert Östman, CMO, Beneli; Henrik Sternberg, universitetslektor vid FörpackningslogistikLTH i Lund och Giana Carli Lorenzini, doktorand vid Förpackningslogistik, LTH.

Missa inte chansen att på lite närmare håll få en bild av läget och vad som kan göras för att försvåra för en ljusskygg bransch..!

KLICKA HÄR, så kommer du direkt till anmälningssidan!


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-11-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Flextrus Konferenser och mässor Övrigt Packbridge Piratkopiering

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK