...

Packnews editors word

Vågar inte detaljhandeln?

Årets ”värsta” månad är utan tvekan oktober, det känns som om allt händer då och att man skulle behöva klona sig för att kunna vara med överallt. September och november är för den delen inte heller så lätta att brottas med, men oktober är svårast. Med andra ord går det att andas ut lite nu när vi är inne i november. Men, ordet ”värst” ska så klart läsas på rätt sätt, inte som något negativt. Det händer mycket av intresse och man möter många intressanta människor.


De två stora utropstecknen förra månaden var Empack i Kista och Top Packaging Summit by Packbridge i Hyllie. Låt oss börja med Empack som är den dominerande förpackningsmässan i Norden i år, även om Pactec i Helsingfors nog gärna vill ha ett finger med i spelet också. Faktum är att mässan i Helsingfors hade över femtusen besökare, men som vanligt är det svårt att veta vad som är vad i besökarsiffror, mässan hade flera olika teman och avdelningar och vem som kom för vad vet jag inte. Empack å andra sidan tappade runt tvåtusen besökare jämfört med för två år sedan, och det kan ju verka uppseendeväckande men förklaras av arrangörer av att man den här gången inte hade logistikmässan parallellt. Ja, ja, jag är säker på att bägge mässorna tydligt vågar slå fast att det trots allt var hög kvalitet på besökarna och att det var rätt folk som kom! Stämningen på Empack var bra och till och från kändes det ganska välbesökt. Vi tog tillfället i akt att tillsammans med Etikettgruppen inom Grafiska Företagen lansera den nya etiketthandboken som vi jobbat med ett par år nu. Äntligen, skulle förmodligen Gert Fylking ha utbrustit och vi kan egentligen bara hålla med. Den lär inte ge oss Nobelpriset i litteratur, men den har varit kul att göra och vi hoppas att den kommer att vara till god nytta för etikettbranschen i kontakt med kunderna. Efterfrågan är stor och vi har redan sålt ett stort antal till personer som inte jobbar på medlemsföretagen. Det här är ett bra exempel på hur vi vill jobba på nord emballage, vi vill inte bara göra en tidning som visserligen är till god hjälp med information till branschen, vi vill vara en betydligt aktivare aktör än så och verkligen vara till nytta för förpackningsindustrins värdekedja. Nordisk Bioplastförening och sedan långt tidigare, Packbridge, är två andra bra exempel på det. 

Packbridge ja. Top Packaging Summit by Packbridge blev en stor framgång. Som part i målet går det kanske inte att vara för skrytsam (nord emballage var ju dessutom ensam mediepartner), men jag kände när allt var över att vi åstadkommit två högkvalitativa dagar i en supermodern miljö där allt fungerade. Drygt tvåhundra personer fanns i lokalerna och diskussionerna gick varma. Konferensen håller ställningen som en av de mest betydande i Europa, inget tvivel om det, och kommentarerna från utländska besökare, till exempel från Tesco och Marks & Spencer, understryker det. Man ser på konferensen som något alldeles extra och säger att man inte har något liknande i UK. De var bägge på plats som föredragshållare, det fanns ingen tvekan när vi frågade dem, hit ville man komma. Det märkliga och direkt dåliga är samtidigt det ointresse som svensk detaljhandel visar. Trots förfrågningar långt i förväg kom det svar på temat ”vi har inte tid”, det finns ingen vi kan skicka. Vid andra tillfällen säger man att förpackningar är jätteviktigt och att man jobbar intensivt med att ha en dialog med förpackningsindustrins värdekedja. Tillåt mig tveka. Visst finns det många sätt att knyta kontakter, men ett bättre tillfälle att träffa ”alla” än det här finns det inte. Jag tycker att det är ett svaghetstecken att svensk detaljhandel inte vågar visa sig ute bland sina leverantörer. Vad är det man fruktar?

Intressant på TPS var också den inriktning på hållbarhet, ”sustainability”, som kom att prägla presentationerna från nästa alla talare. Det visar hur viktigt begreppet är, och samtidigt kanske det visar hur urvattnat det börjar bli. Alla ska naturligtvis ha ett hållbart sätt att jobba på för att vara trovärdiga, men frågan är hur vi tar det här vidare? Vad blir nästa steg när alla är hållbara, och vad ska det heta? Hållbarhet har blivit ett mainstreambegrepp i dag, det är så klart viktigt och det behöver alltid finnas, men hur tar vi det vidare?

Det som är säkert är att Top Packaging Summit by Packbridge är en hållbar konferens. Den är tillbaka nästa år, men då inte i oktober, de nya datumen är 19-20 september. Se där, det blir kanske lite lättare i oktober i vilket fall.


BO WALLTEG

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2016-11-22

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Bo Wallteg

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK