IKEA lanserar i ett samarbete med svenska design- och strategibyrån BAS helt nya förpackningskoncept för sitt matsortiment i IKEA Food.
De nya produkterna kommer inom kort att finnas på IKEA Food markets hyllor, Först ut är serierna ”Påtår” och ”Munsbit”, vilka senare följs av ”Allemansrätten” och ”Sjörapport”, alla klassiska svenska fenomen!
BAS skriver i ett pressmeddelande att man tillsammans med IKEA Food har gjort ett strategiskt designarbete för samtliga förpackningar i IKEA:s matsortiment. Förpackningsdesignen och namnen bygger på inspirerande kommunikation och historier kring svensk matkultur och svenska fenomen. Sortimentet har också grupperats på ett helt nytt sätt, som utmanar traditionell sortimentsindelning och gör det enklare för kunden att hitta rätt.
”Vi har gjort en lekfull och nytänkande kombination av design och historeberättande, som ska bidra till nyfikenhet kring produkterna. Det blir en tydlig koppling till mat och dess sammanhang, med glimten i ögat”, säger Marie Wollbeck, CD på BAS.
Inte bara förpackningsdesignen har utvecklats utan parallellt har IKEA Food även utvecklat produktsortimentet med fokus på hälsa, miljömedvetenhet, kvalitet och prisvärde.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com