Julhandeln förväntas slå nytt rekord även i år och med det följer ökad förbrukning av förpackningsmaterial. Inte minst wellpapp, som gynnas av den ökande näthandeln. Att fler och fler köper sina julklappar via nätet innebär en väsentlig ökning av wellpappanvändningen, eftersom lådor och boxar i wellpapp är vanliga förpackningstyper hos nätbutikerna och att wellpapp även används för att slå in och skydda produkter, som ska skickas ut.
Svenska Wellpappföreningen skriver i sitt senaste nyhetsbrev att årets julhandel enligt HUI Research beräknas öka med 3,5 procent jämfört med föregående år. Det innebär en total omsättning för julhandeln på 77 miljarder kronor.
I år beräknas dessutom var tredje julklapp köpas via nätet, jämfört med var fjärde julklapp förra julen. Det är främst böcker, kläder och leksaker, som köps via nätbutiker av svenskarna.
Den ökande näthandeln av julklappar märks förstås också i pakethanteringen hos posten och andra distributörer. I fjol hade exempelvis PostNord en rekordnotering, då mer än en halv miljon paket passerade deras terminaler under ett dygn – och den noteringen förväntas slås under året julrusch.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com