ICA börjar, som första svenska dagligvarukedja, testa en ny metod för märkning av frukt och grönt. Istället för klistermärken, tråg och plastfilm runt frukterna, så märks enskilda produkter med hjälp av laser direkt på skalet. Metoden är mer hållbar och ger en säkrare spårbarhet.
ICA börjar testa den nya märkningen på ekologisk avokado och ekologisk sötpotatis. Den nya hållbara märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet i skalet så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Med den här metoden följer märkningen med frukten genom kedjan på ett tryggt sätt.
Den märkning, som nu testas, sker med hjälp av en lasermärkare, som finns i ett packhus i Holland, varifrån produkterna forslas till Sverige.
”Det är positivt att vi nu kan använda ny teknik för att få en bättre märkning ur ett miljöperspektiv. Ekologiska produkter behöver kunna särskiljas från övriga. Eftersom denna märkning finns på varje produkt så behövs varken klistermärken, tråg eller plastfilm runt produkten. Vi beräknar att vi sparar över 200 kilometer plastfilm per år bara på den ekologiska avokadon genom den här insatsen. Den totala effekten är betydande”, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt ICA Sverige.
Noteras bör att lasermärkning inte fungerar på alla frukt- och grönt-produkter. Citrusfrukter går till exempel inte att lasermärka med den här metoden, eftersom citrusskalet har en ”självläkande” förmåga, vilket skulle resultera i att märkningen försvinner, innan frukten når butiken och konsumenten.
”Om vi skulle använda lasermärkning på citrus skulle vi bli tvungna att addera någon form av kontrastvätska och det vill vi inte, särskilt inte på ekologiskt”, säger Peter Hägg enligt Dagens Industri.
Direkt lasermärkningsteknik har funnits i Australien sedan 2009 och är godkänd i Europa sedan 2013, där den sedan tidigare används av flera livsmedelskedjor, bland annat Carrefour.
Lasermärkningen är helt ofarlig ur hälsosynpunkt och påverka inte heller produkterna negativt.
”Märkning med laser kan uppfattas som farligt och ge negativa vibbar. Därför är det viktigt att vi avdramatiserar det hela. Det här handlar om vanligt vitt ljus, som koncentreras och hettar upp pigmenten i de yttre växtcellerna i skalet. Frukten bränns inte och vi tillsätter inget bläck”, säger Peter Hägg enligt DI.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com