...
Viewpoint-tema: Fiberbaserade förpackningar för frukt & grönt
”Det är viktigt att utveckla förpackningar, som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”, säger Björn Thunström.
Smarta förpackningare som skapar en premiumupplevelse, enligt Stora Enso.

Stora Ensos senaste trendrapport Viewpoint handlar om framtidens förpackningar för färska produkter.

Framtidens förpackningar för frukt och grönt är temat för Stora Ensos senaste Viewpoint. I denna trendrapport för förpackningar identifierar Stora Enso utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt och grönt. Att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka vinstmarginalen och minska matsvinnet är något som konstateras i rapporten.

Det stora matsvinnet i världen är något, som kommer högt upp på agendan, när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker, som produceras i världen, aldrig når fram till våra matbord. Frukt och grönt är dessutom en av de produktkategorier, som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

”En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna, som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt och grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast. 

Att ha en hälsosam och hållbar livsstil är en allt mer växande trend och något som värdesätts högt bland dagens konsumenter, konstateras det också i rapporten. Produkterna inom frukt och grönt passar väl in i detta livsmönster. Det som blir allt tydligare är, att konsumenterna efterfrågar betydligt mer premiumprodukter med hög kvalitet och då blir det allt mer avgörande för köpbesluten, att frukterna och grönsakerna är färska, fräscha och smakfulla.

”Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse”, säger Björn Thunström.

Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter. 

”Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen”, avslutar Björn Thunström.

Hela Viewpoint-rapporten kan du läsa via PDF-filen nedan (engelska):
 

Ladda ner PDF: HiRes_ViewPoint_Fresh.pdf


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-03-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Förpackningsutveckling Livsmedel Livsmedelsförpackningar Stora Enso Stora Enso Packaging undersökning

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK