...
De svenska konsumenterna köper hellre bra än billigt
Svenska konsumenter köper hellre en dyr produkt än två billigare, visar Livsmedelsföretagens årliga trendrapport. (Bild Coop/Maj-Britt Rehnström)

Svenska konsumenter fortsätter att efterfråga lokalproducerade livsmedel och man betalar hellre mer för färre produkter. Det framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. 
Den starkaste trenden 2016 var ”svenskt” och ”lokalproducerat”. Efterfrågan på premiumprodukter som glutenfria, vegetariska, ekologiska och laktosfria livsmedel fortsätter också att växa. Det visar Livsmedelsföretagens årliga trendrapport. 


En trend som pågått i några år och som håller i sig är att konsumenterna handlar mindre men dyrare. Man köper hellre en dyr produkt än två billiga.

”Det här är en trend som pågått de senaste fem åren. Det stämmer överens med vår trendundersökning – våra medlemsföretag säljer idag mer premiumprodukter än lågprisprodukter”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

2016 blev ett gott år för svenska livsmedelsproducenter. Men under det sista kvartalet inträffade ett brant fall i lönsamheten till följd av ökade råvarukostnader. I december månad var försäljningstappet hela 1,5 procent. De låga volymerna under fjärde kvartalet resulterade också i ett tapp i kapacitetsutnyttjandet – från 80 procent under tredje kvartalet till 75 procent under det fjärde. Till stor del handlar tappet om kraftigt höjda priser på råvaror.

”Eftersom fjolårets tre första kvartal uppvisade betydligt stabilare tillväxttal på hemmamarknaden för svenska livsmedelsproducenter, blev 2016 totalt sett ändå ganska bra”, konstaterar Carl Eckerdal.
 

Från Livsmedel i Fokus


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-03-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
konsumentförpackningar Livsmedel Livsmedelsföretagen Livsmedelsförpackningar Övrigt undersökning

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK