Vid en demonstration den 9 april protesterade miljöförkämpar från miljöorganisationen Greenpeace framför Coca-Cola Companys europeiska huvudkontor i Uxbridge, Storbritannien.
Greenpeace uppmanar läskjätten Coca-Cola Company att minska sin miljöpåverkan och slopa användandet av engångsflaskor i plast. Engångsplastflaskor uppmuntrar till en ”drick-och-kasta-bort”-kultur, menar Greenpeace, som också hävdar att av de 100 miljarder engångsflaskor i plast, som Coca-Cola producerar varje år, är det endast en bråkdel som hamnar i återvinningsströmmar och kan förvandlas till nya plastprodukter.
”Som världens största läskföretag har Coca-Cola Company ett särskilt ansvar för plasten, som förorenar våra oceaner och hav”, säger Greenpeace.
Enligt Greenpeace utgör ”kastabort”-plastflaskor nästan 60 procent av alla dryckesförpackningar, som Coke säljer runt om i världen.
”Och dessa engångsflaskor blir bara fler och fler. I dag utgör de 12 procent mer av Coca-Colas förpackningar jämfört med för tio år sedan, medan andelen retursflaskor i plast har sjunkit från knappt en tredjedel till endast en fjärdedel i dag”, säger Greenpeace-representanterna.
Greenpeace påstår också att Coca-Cola Company är ”mindre än halvvägs” mot sitt uppställda miljömål för år 2015 att 25 procent av bolagets dryckesflaskor ska vara tillverkade av återvunna eller förnybara råvaror.
”Mängden återvunnet material utgör i dag endast sju procent i genomsnitt, sett över Coca-Colas hela globala försäljning av produkter i plastflaskor”, hävdar Greenpeace.
En talesman för Coca-Cola Britain sade i samband med Greenpeace demonstration att bolaget var besviket över miljöorganisationens aktion.
”Coca-Cola är ett av få konsumentvaruföretag vars förpackningar är 100 procent återvinningsbara. I Storbritannien har vi minskat mängden förpackningsmaterial med 15 procent sedan år 2007 och vi använde för närvarande 25 procent återvunnen plast i alla våra plastflaskor”, sade talesmannen.
I reaktionen på Greenpeace-aktionen framförde Coca-Cola också att man globalt sett fortsätter att öka användningen av återvunnen PET-plast (rPET) i sådana länder, där det är möjligt och tillåtet.
”Vi är också aktivt engagerade i samtal runt om i världen med beslutsfattare och andra experter kring vad som mer kan göras för att minska avfallet och förbättra insamling och återvinning”, sade talespersonen.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com