...
Kaffeförpackning från IKEA vann prestigefyllt designpris
IKEA:s kaffeförpackning  till kaffesortimentet ”PÅTÅR” har vunnit ett prestigerfyllt designpris i USA.

IKEA:s kaffeförpackning ”PÅTÅR” har fått pris som bästa förpackning i kategorin Icke-alkoholhaltiga drycker på The Dieline Awards 2017 i USA. Den nya designen är ett resultat av en ny förpackningsstrategi för produkter i IKEA Swedish Food Market, som syftar till att lyfta fram och betona det svenska på ett lekfullt, tydligt och varmt sätt.

Kommunikationsavdelningen på IKEA Food har utvecklat en ny strategi för förpackningsdesign, som ska bjuda över 650 miljoner matgäster runt om i världen på en upplevelse av Sverige. Förpackningsdesignen har utvecklats tillsammans med svenska BAS ID, en strategisk design- och varumärkesbyrå.

”Vi har skapat en lekfull och innovativ kombination av design och storytelling. Förpackningsdesignen visar ett tydligt samband mellan maten och dess sammanhang, med en glimt i ögat”, säger Marie Wollbeck, Creative Director at BAS ID. 

Produktförpackningar är viktiga för att positionera både IKEA-varumärket och matsortimentet. Förpackningarna har till uppgift att berätta historierna om svensk matkultur.
”PÅTÅR” understryker exempelvis vikten av att ta sig tid tillsammans över ännu en kopp kaffe.
Andra produktfamiljer med historier om Sverige inbakade i namnen är ”ALLEMANSRÄTTEN”, som omfattar köttbullar, kyckling- och grönsaksbullar, ”MUNSBIT, som är snacks av nötter, torkad frukt och havresmoothie samt ”SJÖRAPPORT”, som omfattar fisk, skaldjur och tångkorn.

”Vi är otroligt glada att vårt kaffesortiment PÅTÅR har fått The Dieline Award. Vi är stolta över vårt sortiment och genom förpackningarna kan vi dela med oss av inspirerande och ärliga historier om svensk matkultur”, säger Kajsa Sjödahl, Commercial Communication Manager, IKEA Food Services AB. 


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-05-04

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK