...
Annorlunda marmeladburk vann pris för bästa design
Duerr´s nya citrusliknande marmeladburkar, tillverkade av Ardagh, har belönats för bästa förpackningsdesign.

Efter användandet kan Duerr´s marmeladburk förvandlas till ett annorlunda cocktail- och drinkglas!

Glas- och metallförpackningstillverkaren Ardagh Group och brittiska sylt- och marmeladtillverkaren Duerr´s har vunnit pris för bästa förpackningsdesign i tävlingen World Food Innovation Awards, anordnad av FoodBev Media.
Priset tilldelades en annorlunda marmeladburk i glas, som Ardagh utvecklat och som till både form och känsla påminner om en citrusfrukt!


Juryn var mycket imponerad av den annorlunda marmeladburken, som när den är tömd kan användas exempelvis som cocktailglas eller ljusstake...

”Den ser ut som citrusskal – och den känns som citrusskal!”, tyckte juryn om den speciella ”knottriga” ytan på marmeladburken.

Den klotformade glasburken togs fram av Ardaghs designteam efter precisa anvisningar från Duerr´s VD Mark Duerr, som ville ha en unik marmeladburk, som såg ut som och kändes som en citrusfrukt.

”Former och utseende på marmeladburkar har varit desamma under lång tid. Våra konsumentundersökningar pekade på att det var dags att komma med något nytt, som kunde skaka om produktkategorin och locka de yngre konsumenterna”, säger Richard Duerr, försäljnings- och marknadschef.

Även om den klotformade burken såg enkel ut på papper, så blev det en uppgift full med tekniska utmaningar att tillverka den i glas. Men med hjälp av såväl 3D-skrivare som CAD-program och prototyptillverkning fick man till slut fram en citrusformad burk, som uppfyllde alla krav på användarvänlighet, hållbarhet och de önskade estetiska egenskaperna. Speciellt besvärligt var det att få fram den rätta ytan på burken – där krävdes det flera modeller och prototyper, innan Ardagh-teamet lyckades åstadkomma en glasyta, som gav samma taktila upplevelse som när man känner skalet på en citron eller apelsin.

Etiketteringen av de nya marmeladburkarna krävde också en speciallösning. De pappersbaserade etiketter, som tidigare prytt Duerr´s marmeladburkar, skulle ha förstört den taktila upplevelsen och därför valde man istället att förse burkarna med heltäckande krympetiketter, vilka är så tunna att den underliggande ”fruktskalsytan” fortfarande känns tydligt, när man håller i burken.

De nya burkarna lanserades i Storbritannien i oktober i fjol och har både väckt uppseende och blivit populära

”Vi är mycket glada över att vår nya burk har blivit prisbelönt för bästa förpackningsdesign. Den nya förpackningen är en stor succé och konsumenterna säger att de kan inte vänta med att använda burkarna till allt från ljushållare för värmeljus till cocktailglas, när innehållet väl är slut”, säger Richard Duerr.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-05-05

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK