Kampanjen ”A plastic free aisle” (ung. “En plastfri gång”) är namnet på ett något annorlunda grepp för att minska antalet plastförpackningar i butiker..!
Bakom kampanjen står gräsrotsorganisationen "A Plastic Planet" och syftet är att uppmana livsmedels- och detaljhandelskedjor att göra minst en av sina butiksgångar helt fri från plastförpackningar och i stället visa kunderna på alternativa förpackningsalternativ.
Bakom organisationen ”A Plastic Planet” står Sian Sutherland, grundare av Mio och Mama Mio Skincare, och Fredrikke Magnussen, en av grundarna av livstilskonceptet Being Human. I sin programförklaring säger de att de inspirerats av organisationen ”A Plastic Ocean” och att ”A Plastic Planet” har ett enda mål, nämligen att skapa gångar fria från plastförpackningar i butiker och stormarknader över hela världen.
”Det handlar om att välja. Människor bekymras alltmer över föroreningar och sin hälsa och vill ha en minskning av mängden engångsplast – samt möjligheten att välja att köpa mat, som inte är förpackad i plast”, skriver de på organisationen hemsida.
Kampanjen ” A plastic free aisle” har fått stor uppmärksamhet i europeiska och andra medier, inte minst i Storbritannien, där också andra miljöorganisationer uppmanat landets stora livsmedelskedjor att erbjuda konsumenterna fler plastfria alternativ.
Så vitt känt är det dock ingen livsmedelskedja eller –butik som än så länge nappat på förslaget med en (eller flera) butiksgångar helt fria från plastförpackade produkter och varor. En trolig orsak till detta skulle kunna vara de rent logistiska och praktiska problem, som en sådan ”plastfri” butiksgång skulle skapa...
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com