Märkningen ”Från Sverige” i rikstäckande butikskampanj
Hela hösten pågår kampanjen för ursprungsmärkningen ”Från Sverige” i butikerna. 

Hela hösten ska ursprungsmärkningen ”Från Sverige” synas på bred front i butikerna. Målet är att möta den allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att göra aktiva val i butiken. 
Bakom kampanjen, som pågår hela hösten fram till december, står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.


”Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen frukt och grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning. 

Idag söker varannan konsument efter svenska varor ,när de handlar och märkningen Från Sverige ska göra det lättare att hitta och välja svenskt i butiken.

”Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige, när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt”, säger Maria Forshufvud.

Ursprungsmärkningen har funnits i drygt ett år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler än 7.000 märkta varor.

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-08-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
detaljhandel Etikett/Märkning Livsmedel Livsmedelsföretagen LRF Övrigt Svensk dagligvaruhandel Svenskmärkning AB

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK