“Nya” Top Packaging Summit by Packbridge blev en succé
Fyra varumärkesägare, Elna Hallgaard, Orkla Foods, Mathias Hvam, Coop Denmark, Lisa Säfwenberg, Axfood samt Anna Enger från The Absolut Company diskuterar kraven på förpackningar med professor Ulf Johansson, Centrum för handelsforskning på Lunds universitet.

Stadionmässan i Malmö var platsen, när Top Packaging Summit by Packbridge för sjätte gången arrangerades den 19 och 20 september.
Eventet har vuxit till en av Europas största förpackningskonferenser med deltagare och delegationer från till exempel Tyskland, Spanien, Frankrike och de nordiska länderna. I år var närmare 250 personer på plats under två dagar för att ta del av problem och möjligheter för förpackningsindustrins värdekedja. Dessutom fanns ett 40-tal utställare i hallen.


”Vi har på sex år byggt upp något unikt för en industri, som är en av de största i världen och för dess kunder, och vi har utan tvivel lyckats sätta konferensen på den globala kartan. Inte bara kommer det besökare från Europa, ryktet har spritt sig globalt och på talarsidan hade vi talare ända från Kalifornien”, säger Johan Mårtensson, VD för Packbridge.

Steg för steg har Top Packaging Summit by Packbridge-konceptet utvecklats. I år var det premiär för Packbridge Journey, som innebär att konferensen var uppdelad i ett keynote-program samt att det på fyra scener gavs presentationer, som speglade utvecklingen inom material, maskiner, produkter och cirkulär ekonomi. 

Den cirkulära ekonomin är viktig för förpackningsindustrin, som är en bransch, som ofta utsätts för kritik, när det handlar om miljö. Förutom ett antal presentationer i ämnet på en av scenerna fanns Ellen MacArthur Foundation på den stora scenen och förtydligade vad som gäller i begreppet cirkulär ekonomi. Det är en organisation med stor tyngd på global basis.

Packbridges nätverk i värdekedjan växer snabbt och allt fler vill vara med på konferensen både som talare och besökare. I år fanns ett starkt inslag från varumärkesägare med representanter från Absolut, Orkla, danska Coop och Axfood på scenen. 

”Vi känner tydligt att betydelsen av Top Packaging Summit by Packbridge ökar starkt”, säger Johan Mårtensson. 

I år bjöds även klustret Resilient Regions in för att berätta hur vi ska utveckla hållbara städer, där det finns en tydlig koppling mellan effektiv logistik och optimala förpackningslösningar. 

En annan nyhet i år var finalen i start-up tävlingen The Packbridge Challenge, som avgjordes för första gången . Packnews.se har tidigare skrivit om finalen, där finska Koepala Packaging tog hem prissumman på 50.000 kronor (Läs HÄR). 


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-09-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Absolut Axfood Coop Konferenser och mässor Orkla Övrigt Packbridge Top Packaging Summit

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK