...
Konsumenterna duktiga på att panta Orklas saftflaskor i plast
85 procent av plastflaskorna med produkter från BOB och FunLight pantas och lämnas till återvinning.
”Fantastiskt roligt att se det ökande intresset att panta våra dryckesflaskor”, säger Agneta Påander.

Orkla Foods Sverige införde våren 2016 pant på dryckesflaskor i plast för saftvarumärkena BOB och FunLight. Nu uppger företaget att konsumenternas intresse för att panta flaskorna är stort – enligt statistik från Returpack per den 31 augusti i år är det hela 85 procent av flaskorna, som pantas och lämnas till återvinning i retursystemet.

”Det är fantastiskt roligt att se det kontinuerligt ökande intresset att panta våra dryckesflaskor. När dryckesflaskorna pantas, dubblar vi andelen flaskor in i det cirkulära flödet och färre flaskor av ny plast produceras. Dessutom minskas risken att flaskor hamnar som skräp på land eller i hav”, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

När drycker fyllts på plastflaskorna, transporteras de till butik, sedan vidare till konsumenterna och efter konsumtion pantas alltså merparten i Returpacks pantstationer.
Flaskorna samlas in, tvättas och mals till plastbitar, vilka sedan blir till nya flaskor.
Dryckesflaskor från såväl BOB som FunLight innehåller återvunnen plast.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-10-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
återvinning Dryckesförpackningar Orkla pant pantautomat Plast Plastförpackningar Returpack retursystem

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK