...
aPaks förpackningslösning minskar påsförbrukningen
aPaks nya förpackningslösning är en specialutvecklad wellpapplåda med bärhandtag. Lådan kan enkelt vikas ihop efter hemstransporten och tas med till butiken vid nästa köptillfälle.
Butikschefen Michael Strindeborn hoppas kunderna ska anamma ”Ett lyft för miljön”-konceptet och använda aPaks wellpapplåda istället för plast- eller papperspåsar.

Förpackningsföretaget aPak AB har tagit fram en ny förpackningslösning tillsammans med matvarubutiken Maxi ICA Stormarknad i Partille. Förpackningslösningens syfte är att minska förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda kunden ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. 

Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. ICA Stormarknad och aPak arbetar därför aktivt för att motverka problemet och tillsammans har de nu tagit fram konceptet ”Ett lyft för miljön” i syfte att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunden.

”Det primära målet för projektet är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygad om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de, som tröttnat på att matkassarna alltid välter i bilen”, säger butikschefen Michael Strindeborn.

Konceptet består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag, som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, staplingsbar och kan enkelt vikas ihop för att på så sätt ta mindre plats, när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel lång och tanken är att lådan ska kunna användas under mycket långa perioder.

”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Istället hoppas vi att fler får upp ögonen för slit-och-släng- problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden, som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång”, säger Patrik Hansen, projektledare på aPak.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-10-16

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
aPak ICA Miljö Övrigt Pappersförpackningar Plastförpackningar plastpåsar Well Wellpappförpackningar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK