...
”Hur tänker varumärkesägare kring bioplastförpackningar?”
Moderatorn Bo Wallteg på Empacks scen tillsammans med Sofia Erixson (t.v.), Orkla Foods Sverige och Zsófia Réger, Axfood.
Information om Nordisk Bioplastförening på Empack-mässan.

Empack-besökaren Heléne Häggkvist, VD på Creopack AB, studerar en lockförsed skål, tillverkad i bioplast.

”Hur tänker varumärkesägare kring bioplastförpackningar?” var temat för ett seminarium, som arrangerades på Empack av Packnews och tidningen nord emballage samt av Nordisk Bioplastförening
Moderator var Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage/Packnews, och han berättade hur tidningen för fem år sedan etablerade Nordisk Bioplastförening som ett nordiskt nätverk för företag med bioplastverksamhet. Nordisk Bioplastförening är en av Europas största bioplastföreningar och ska bland annat främja teknologiutvecklingen inom området, sprida information om bioplaster och främja bioplasternas framsteg på marknaden via lobbyarbete. 


”Bioplasterna kommer allt mer, men fortfarande står de för en mycket liten del av den totala plastproduktionen. Att göra plast av livsmedelsprodukter är omdiskuterat, men bara cirka 0,01 procent av odlingsytan går idag till bioplaster”, berättade Bo Wallteg. 
”Om vi skulle ersätta all plast med bioplast skulle vi behöva fem procent av odlingsytan, men skogen kommer att bli en allt viktigare råvarukälla för bioplaster”. 

En annan aktuell fråga är hur bioplasten ska hanteras i återvinningen, eftersom vissa bioplaster måste separeras från vanligt plastavfall och komposterbara plaster ofta kräver industriell kompostering.
”Hur ska detta kommuniceras till konsumenterna? Där pågår mycket arbete inom EU”, berättade Bo Wallteg. 

Den mest använda bioplasten idag är grön polyeten av sockerrör från Brasilien. År 2021 beräknas produktionen av bioplast uppgå till cirka sex miljoner ton, vilket kan jämföras med 300 miljoner ton för den fossilbaserade plasten. 

Nordisk Bioplastförening spår att alla varumärkesägare kommer att ha någon form av bioplastförpackningar inom en snar framtid. Bo Wallteg berättade att bland andra Coca-Cola och Löfbergs nu arbetar med att ersätta den fossila plasten. 

Sofia Erixson och Zsófia Réger, förpackningsutvecklare hos varumärkesägarna Orkla Foods Sverige, respektive Axfood, fanns på plats på scenen för att ge sin syn på bioplaster. Båda berättade att deras företag arbetar mycket med bioplaster och de visade exempel på nya produkter i bioplastförpackningar: Felix morotsbullar från Orkla och Axfood-varumärket Garants frysta ekologiska grönsaker. 

Hur kommunicerar ni detta till konsumenterna? 
”Vi använder Braskems logo ´I´m green´ på baksidan och skriver även på framsidan av förpackningen att den är klimatsmart”, berättade Sofia Erixson, som menar att branschen behöver hjälp med kommunikationen i form av en standard för en märkning. 
Hon tog även upp problem med att få rätt svetsegenskaper och ett bra tryck på bioplastpåsar. 

Zsófia Réger instämmer i att det är svårt att få in ytterligare en märkning, när förpackningen redan är full av andra symboler, till exempel för KRAV-märkt. 

En annan utmaning är kostnaden, som i många fall gör det svårt att motivera en satsning på bioplastbaserade förpackningar. Som exempel berättade Zsófia Réger att en sockerrörsbaserad PET-flaska är cirka 300 procent dyrare än en vanlig PET. 
”I vissa fall kan vi ta mer betalt för en bioplastbaserad förpackning, till exempel om det är en ekologisk produkt, eftersom medvetna konsumenter är beredda att betala mer, men vi måste kunna konkurrera på marknaden. Folk gör inte alltid som de säger att de ska göra”, sade Zsófia Réger . 

Sofia Erixson berättade att hållbara förpackningar numera är en del av Orklas CSR-strategi. 
”I framtiden hoppas vi att alla plastförpackningar ska vara gjorda av bioplast”, avslutade Sofia.
 

Text Carina Malm

Förpackningsmässan Empack ägde rum i början av oktober på Kistamässan utanför Stockholm.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-10-23

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK