...
Bättre förpackningar allt viktigare i grönsakdisken
Swegros förpackningskoncept för färsk och tvättad potatis är ett exempel på den typ av förpackningar, som konsumenterna förväntas gilla. 

Svenskarna äter allt mer grönsaker och rotfrukter.

”Morgondagens konsumenter köper för att konsumera, inte för att spara”, säger Fredrik Fernqvist.

Tomater är vinnare, medan sparris kommer starkt och isbergssallaten backar. Det är några av trenderna i grönsaksdisken, enligt en undersökning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
SLU:s trendspaning visar också att bättre och anpassade förpackningar blir allt viktigare i frukt- och grönt-disken. Bekvämlighet är en viktig trend och då vill konsumenterna ha färdigskurna grönsaker och/eller blandningar i anpassade förpackningar.


Konsumtionen av grönsaker och rotfrukter har ökat med ungefär 50 procent sedan 1990 och ökningen håller i sig, genom att butikerna anpassar utbudet till konsumenternas nya krav. 

”Grunden för ökningen är insikten om att grönsaker är nyttiga. Det är den starkaste drivkraften för konsumtionen. För att möta konsumenternas krav är bekvämlighet den viktigaste trenden. Grönsakerna ska vara lagom stora, gärna strimlade och klara för grytan”, konstaterar Fredrik Fernqvist, som forskar och undervisar vid Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid SLU i Alnarp

”Vi har alla köpt stora vitkålshuvuden, där en bråkdel används direkt, resten blir liggande i kylskåpet. Och erbjudandet att köpa tre paprikor i en påse är inte så bra, om den ena paprikan blir liggande, tills den måste slängas. Morgondagens konsumenter köper för att konsumera, inte för att spara”, påpekar Fredrik Fernqvist.

Tillsammans med Caroline Göransson, LRF Konsult, har han kartlagt framtidens grönsaksdisk. De har gjort djupintervjuer med nyckelpersoner inom organisationer för producenter, grossister och dagligvaruhandeln samt med grönsaksansvariga i större butiker. 

Forskningsprojektet, som genomförts med stöd av Partnerskap Alnarp och Sydgrönt, täcker in hela dagligvaruhandeln. 

”Det har varit ett väldigt stort gensvar. Alla tillfrågade har ställt upp och bjudit på sina insikter. Någon liknande undersökning har aldrig gjorts tidigare”, konstaterar Fredrik Fernqvist. 

Tankarna skiljer sig förstås något mellan intervjupersonerna, men totalt sett är det en väldigt samlad bild av framtiden som framträder. En av de starkaste trenderna är ökad bekvämlighet med allt från tvättade grönsaker, till färdigskurna blandningar och förkokta rödbetor. Produkterna i sig anpassas genom sallats- och kålhuvuden i lagom storlek. Morötter är ett bra exempel, där förpackningar med minimorötter, morotsstavar, strimlade morötter och färdig rotsaksmix driver på försäljningen. 

Ett annat bra exempel är potatis, där man lyckats vända den nedåtgående trenden genom bättre förpackningar, fler sorter och tvättad potatis. För gurka däremot har det inte hänt så mycket i form av nya produkter. Tomater fortsätter att lyfta genom många nya sorter och tilltalande förpackningar. 

En slutats i rapporten är att fältet är öppet för svenska odlare att ta initiativ och vara innovativa. I stället för att vänta på önskemål från de stora grossisterna är det fritt fram att ta fram egna produkter och förpackningar, kanske med ett eget varumärke som ger ett merpris. Det ger också en chans för lokalodlat.

”Vårt intryck är att både handeln och grossisterna välkomnar sådana initiativ”, avslutar Fredrik Fernqvist.

Text Carina Malm & JP Press


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-10-26

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK