...
Överkapacitet tvingar Tupperware att stänga sin fabrik i Frankrike
Tupperwares förvaringsprodukter i plast är välkända över hela världen.
Tupperwares produkter markandsförs och säljs direkt till konsumenter vid ”home parties”.

Tupperware Brands Corp., välkänd producent av plastbaserade förvarings- och hushållsprodukter och med huvudkontor i Orlando, Florida, USA, ska stänga sin tillverkningsfabrik i franska Joué-lès-Tours. Orsaken anges vara överkapacitet i bolagets europeiska anläggningar.

I ett uttalande för en tid sedan meddelade Tupperware att man skulle vidtaga mått och steg för att komma tillrätta med en ”betydande industriell överkapacitet” i Europa. Företaget aviserade att man skulle dra ner på sin kommersiella aktivitet i Central- och Västeuropa, speciellt i Frankrike. Företaget uppgav att överkapaciteten uppstått som ett resultat av produktionsförbättringar vid bolagets anläggningar.

Tupperware meddelar nu att man inlett förhandlingar om nedläggning av fabriken i franska Joué-lès-Tours, som ligger sydväst om staden Tours i regionen Centre. 235 anställda berörs av nedläggningen, som Tupperware räknar med ska vara genomförd i mars 2018.

Tupperwares fabrik i Frankrike är en av fyra anläggningar, som bolaget har i Europa. Den franska fabriken ingår i dotterbolaget Tupperware France SA, som förutom enheten i Joué-lès-Tours också sysselsätter ett nätverk med 56 distributörer och 1.500 anställda samt en oberoende säljkår bestående av 27.000 Tupperware-försäljare.
Tupperwares övriga europeiska tillverkningsenheterna finns i Belgien, Grekland och Portugal.

Varumärket Tupperware registrerades av Earl Tupper i USA år 1946, men redan 1938 var hans Tupperware Plastics Company det första som använde plasten polyeten i hushållsvaror.

I slutet av 1940-talet började Tupperware med direktförsäljning till konsumenter vid så kallade ”home parties” där speciellt utbildade säljare visade företagets produkter hemma hos kunderna.

Konceptet blev en stor framgång och etablerades i Europa år 1960. De länder där Tupperware i dag har sina största marknader är i ordning Tyskland, USA, Mexico, Frankrike och Australien.

Sammanlagt lär det finnas nästan två miljoner ”Tupperware-säljare” i mer än 100 länder, som marknadsför och säljer bolagets produkter via ”home parties”! Produktsortimentet omfattar i dag inte bara förvarings- och förpackningsprodukter utan även hushållsredskap, etc i såväl plast som rostfritt stål.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-11-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
EU konsumentförpackningar Övrigt Plast Plastförpackningar Tupperware varumärkesägare

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK