...
Fazer förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh
Det svenska smoothieföretaget Froosh köps upp av Fazer. (Bild  Froosh)

Fazer-koncernen förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi. Froosh är det ledande smoothievarumärket i Finland och Sverige samt stark tvåa i Danmark och Norge. I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny kategori och förstärker sin närvaro inom detaljhandeln.

Froosh bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten.    

”Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender och vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion.  Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 miljoner euro i utvalda nordeuropeiska länder innan utgången av år 2022. Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över 10 procent per år ”, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum.     

Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Företaget har över 50 anställda i Norden. Med sin marknadsandel på 35 procent är företaget en klar ledare på den nordiska smoothiemarknaden. Froosh exporterar även sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland, med flera och har nyligen gått in i Japan.    

Frooshs VD Brendan Harris har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Lifestyle Foods och medlem i Fazer-koncernens ledningsgrupp  

”Froosh har nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter. Vi är ett ambitiöst företag och nu är tiden rätt för att ytterligare höja våra mål. Vi är glada att bli en del av Fazer. Tillsammans kommer Fazer och Froosh att växa och utnyttja båda företagens styrkor.  Detta är ett spännande steg för Froosh och våra medarbetare, som arbetar hårt för att göra Froosh unikt”, säger Brendan Harris.   

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-11-09

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Dryckesförpackningar förvärv Köp/Försäljning/Samgående Livsmedel Livsmedelsförpackningar Övrigt varumärkesägare

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK