Framtidsförväntningarna minskar hos svensk handel
”Det är oroande att framtidstron i handeln minskar inför både julhandel och Black Friday”, säger Karin Johansson. (Bild Svensk Handel)

Handlarnas framtidsförväntningar vände nedåt i november och är svagare än under samma period förra året. Trots att julhandeln och Black Friday väntar runt hörnet minskar framtidstron i både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln.

”Det är oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

Handlarnas tro såväl på framtida försäljning, som på lönsamhet och anställningsvilja minskade i november. Det gjorde att Framtidsindikatorn föll med 4,4 enheter och landade på 97,5 i november månads Handelsbarometer.

Samtidigt som handlarnas förväntningar på branschen som helhet är modesta, är tilltron till den egna butikens försäljning fortsatt stark.

”Handeln står inför en stor digital omställning, som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag. Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper”, säger Karin Johansson.

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-11-16

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
detaljhandel Övrigt Svensk dagligvaruhandel undersökning

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK