...
Allerums ostar i ny fräsch förpackning från Superfos
Den  nya ostförpackningen är en kilformad och formsprutad plastförpackning försedd med syrebarriär.
Superfos nya ostförpackning kan sättas fram direkt på bordet utan något extra serveringsfat.

Dagens konsumenter vill ha förpackningar som underlättar vardagen och därför har Skånemejerier nu lanserat en ny praktisk ostförpackning. Danska RPC Superfos, som ingår i brittiska plastkoncernen RPC, står bakom denna kundanpassade och kilformade lösning av formsprutad plast med syrebarriär.

Superfos nya plastförpackning gör det enklare att njuta av lagrad hårdost utan hantering av kladdiga plastpåsar eller folie och som dessutom kan plockas fram direkt på bordet utan något extra serveringsfat. Förpackningen är utvecklad i nära samarbete mellan Skånemejerier och RPC Superfos.

”´Convenience´ är en mycket tydlig trend just nu, samtidigt som ostförpackningarna i princip knappt har förändrats alls sedan 50-talet. Vi vill gärna förbättra hela matupplevelsen, så att vi på alla sätt kan erbjuda våra kunder något speciellt när de köper lagrade Allerum-ostar. Med den nya förpackningen från Superfos, som har specialutvecklats för oss, har vi lyckats blåsa nytt liv i ostförpackningens image. Den nya lösningen betyder att vår ost klart skiljer sig från de övriga i kyldisken”, säger Jannica Andersson, Brand Manager Allerum & Cheese, hos Skånemejerier.

Under utvecklingen av förpackningen gjorde Skånemejerier flera olika typer av undersökningar för att ta reda på konsumenternas preferenser och för varje runda med kommentarer, reaktioner och förslag gjordes nya anpassningar av designen. Den slutliga utgåvan av förpackningen, som liknar en tårtbit, sattes i produktion när personerna i testpanelen efter en veckas användning hemma gav prototypen extra positiva recensioner.

Slutresultatet är en kilformad överdel på en trekantig botten, vilken även fungerar som lock. Inuti överdelen skyddas osten av ett plastmembran och en syrebarriär. En del av överdelen är transparent vilket innebär att ostens gula färg syns och på så vis ingår i det sammantagna visuella uttrycket. Trycket på förpackningen är gjord med IML-teknik (In-Mould-Labelling).

När osten ska avnjutas, lyfter man bort det trekantiga locket och plastmembranet, sätter tillbaka locket igen och vänder på förpackningen. Sedan lyfter man av överdelen och osten är redo för servering på locket, som på bordet fungerar som botten. När det är dags att duka undan igen, kan överdelen enkelt åter sättas på igen och sedan är det bara att ställa tillbaka osten i kylen.

”Med vår nya förpackning behöver man inte längre lägga osten i en ny påse, när man brutit originalförpackningen. Den fina ostsmaken bevaras och osten ligger väl skyddad i förpackningen, även efter att den har öppnats”, förklarar Jannica Andersson.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-12-04

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK