...
fempack firade ett år och blickade fram mot 2018

Den 14 december 2016 startade Packbridge fempack, ett nätverk för kvinnor i förpackningsbranschens värdekedja. Nu ha ett år passerat och det firades med ett möte i Malmö. På plats fanns över femtio kvinnliga representanter från industrin.

Fempackmötet var en milstolpe då nätverket som samlar kvinnor från hela förpackningens värdekedja samlades för sjätte gången och firade ett år sedan första mötet. Nätverket startades i december 2016 efter att Packbridge genom sina medlemmar tydligt sett ett intresse. Samtidigt hade Packbridge haft svårigheter att identifiera den kvinnliga kompetensen i branschen.

”Strategin var att testa intresset genom att skapa mötesplatser för kvinnor med liknande teman som till våra ordinarie event. För att inte Packbridge skulle välja innehåll skapade vi en styrgrupp med fem kvinnor som representerar hela nätverket som hjälpt till med att forma och strukturera eventen”, säger Tony Spodnjak som tillsammans med Svetlana Eskebaek ansvarar för fempack inom Packbridge.

”Resultatet är tydligt och det finns både ett stort intresse och behov för en plattform för kvinnor inom förpackningsindustrin. Det finns mycket forskning som visar att företag som är mer jämställda och jobbar med mångfald presterar bättre än företag som inte gör det och via fempack vill vi jobba för detta”.
IKEA Foodservices i Malmö ställde upp med lokalerna för jubileumsmötet som hade lockat över femtio professionella kvinnor från förpackningens värdekedja. Det handlar om något av en rivstart för ett nätverk som det helt klart funnits ett önskemål om. Viveka Lahger från UPM Raflatac, som ingår i styrgruppen berättade om en mycket aktiv start där det första halvåret rymde fyra träffar. Under hösten träffades man på Empack i Kista för ett mingelparty.

Inledningsvis hälsade Maria Larsson som är Packaging Print Solution Engineer på IKEA välkommen och hon följdes av Josefin Winqvist med titeln HR Generalist på samma företag. Hon berättade om hur mångfald kan fungera som en booster för affärerna.
”Vi ser det som positivt med anställda från hela världen, det ger oss mycket feedback och är positivt för utvecklingen av företaget”, sa hon.
Jämställdhet är också viktigt, men inte alltid så lätt. För närvarande är man i en process med att anställa en person till en avdelning som består av sju kvinnor. Nu bestämdes det att man ville ha en man, men de tre bästa sökande för posten var kvinnor. En spontan kommentar från publiken var ”vad ska man ha mannen till” i detta sammanhang?

Annelill Annvik är vd på kartongkonverteringsföretag Gafs Kartong AB, ett företag med en spännande historia. I sin presentation berättade hon om resan som startades år 1947 av hennes mormor som jobbade på ett kartongföretag och tyckte att hon kunde göra ett bättre jobb som egen. Sagt och gjort, hon startade företaget och morfar kom också in i verksamheten.
”Mormor var ju också hemmafru så klockan nio gick hon hem och lagde frukost åt morfar, och klockan halv tolv gick hon hem och lagade lunch för att sedan går direkt tillbaka till företaget. Morfar tog samtidigt en liten power nap för att orka med dagen”, berättade Annelill och drog ner en hel del skratt.
Efter mormor tog Annelills mor över vd-posten och nu är det alltså tredje generationen som driver företaget, Annelill och hennes bror, Lasse Svärd. Det kvinnliga ledarskapet har uppmärksammats många gånger i pressen, till och med i Dagens Industri ett par gånger, ett tecken på att det ses om lite annorlunda.
På en fråga från deltagarna om hur jämställdheten ser ut i företaget svarade Annelill att hon hade hoppats att inte få just den frågan.
”I styrelsen har vi faktiskt bara män, vi har helt enkelt inte hittat rätt kompetens på den kvinnliga sidan. På kontoret är det gott om kvinnor men i produktionen bara en”.
Annelill uppmanade alla som var på plats att stanna i förpackningsbranschen, hon känner sig lite ensam som kvinna i ledande position.

Marita Svensson driver företag By Inclusion och är bland annat med och bygger nätverk, speciellt med kvinnor. Hon jobbar dessutom med frågor om jämställdhet och på senare tid även med MeToo-relaterade frågor.
”MeToo har synliggjort ett problem som nu blivit en affärsstrategisk fråga. Plötsligt synliggörs något i organisationer, något som man tidigare inte velat befatta sig med. Min uppfattning är att alla organisationer har anledning att vara oroliga idag”.
”När det gäller kvinnor och kompetens är det självfallet så att vi har det som behövs och förutsättningarna för att finnas med på ett helt annat sätt än i dag. Andelen kvinnor i ledningsgrupper i svenska börsbolag är bara tjugo procent, i styrelser är det trettio procent och andelen kvinnliga vd:ar är sex procent”.
”Det verkar ligga i generna i befolkningen att män i högre grad anses ha potential medan kvinnor måste jobba för att visa sin potential. Samtidigt undervärderar kvinnor ofta sin kompetens och har inte så höga förväntningar på en befordran som männen”.

Via ett antal workshops tog man sedan fram förslag på hur fempack ska drivas vidare i framtiden och vilka ämnen man bör fokusera på, under ledning av Io Skogsmyr som är Development project leader på Sustainable Business Hub.
Dagen avslutades med mingel med en tårta och lite bubbel i glasen.
 
 

 


BO WALLTEG

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2017-12-15

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övrigt Packbridge

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK