...
Riskerar miljonböter för billiga Nutella-burkar...
Den här Nutella-älskaren lyckades få tag på tre burkar med det uppskattade pålägget... (Bild Youtube)
Kaosartade scener utspelades, när de franska konsumenterna försökte plocka till sig så många Nutella-burkar som möjligt... (Bild Youtube)

Franska livsmedelskedjan Intermarché väckte stort uppståndelse, när man i januari sålde extra billiga burkar med det populära hasselnötspålägget Nutella. Intermarché sålde Nutella-burkar och en del andra produkter för mer än 70 procent billigare än ordinarier priser – och tillströmningen av kunder blev enorm.

Franska medier rapporterade om kaosartade scener i Intermarché-butikerna, när konsumenter försökte komma först fram till hyllorna med Nutella... Osande franska svordomar bildade ljudkuliss i butikerna och förutom trängsel och knuffar utbröt till och med slagsmål bland en del kunder...

Men även om Intermarché lyckades med intentionerna att sälja massvis med Nutella-burkar, så riskerar nu livsmedelskedjan ett surt eftermäle: franska konsumentmyndigheten här nämligen granskat rean och anmält Intermarché till åklagare, för att kedjan ska ha brutit mot en fransk lag, som säjer att återförsäljare inte får sälja varor billigare än deras faktiska kostnad.

Enligt franska medier riskerar nu Intermarché böter på maximalt 375.00 euro (ca 3,75 miljoner kronor) om de fälls i domstol.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-02-27

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
konsumentförpackningar Livsmedel Livsmedelsförpackningar Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK