Coops bärkassar gav 3,7 miljoner kr till välgörenhet
För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre till välgörenhet. I fjol fick man på så sätt in 3,7 miljoner kronor.
”Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop. (Bild Coop)

När Coops kunder köper bärkassar, går en del av intäkterna till välgörenhet. För varje såld bärkasse donerar Coop tre öre och de insamlade pengarna från bärkassarna under förra året uppgick till över 3,7 miljoner. Pengarna fördelas mellan organisationerna BRIS och Friends samt Vi-skogens arbete med att plantera träd i östra Afrika.

”Jag är glad och stolt över att vi nu kan bidra till de här tre organisationernas viktiga verksamhet. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till alla våra kunder, som har varit med och bidragit till det här”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Coops kunder har flera möjligheter att enkelt bidra till välgörande ändamål. I pantstationerna kan de välja att trycka på Biståndsknappen och då går pantpengarna automatiskt till Vi-skogens biståndsarbete. Under december skänktes även en krona per såld förpackning av Coops egna pepparkakor till Friends och BRIS.  

Kunder, som har Coops betalkort, kan också koppla på tjänsten ”Bistånd på köpet”, då avrundas varje köp upp till närmaste krona och mellanskillnaden går till We Effect.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-03-16

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Bärkassar Coop Övrigt Vi-skogen

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK