Starbucks satsar miljontals dollar på nya förpackningar
Starbucks har fått mycket kritik för sina pappersbägare med tbarriär av oljebaserad plast.(Bild Starbucks)
Kritiken mot Starbucks gäller även deras dryckesbägare helt i plast – samt inte minst deras plastsugrör, som tillverkas i enorma mängder.

Amerikanska kaffejätten Starbucks har de senaste åren hamnat i skottgluggen och fått mycket kritik från miljöorganisationer och andra för sina plastbaserade förpackningslösningar i form av bägare, lock, sugrör, etc. Kritiken har gällt såväl Starbucks rena plastförpackningar som kartonglösningar försedda med plastbarriärer.

Starbucks, som hela tiden hävdat att man förstår kritiken och att man ständigt arbetar med att försöka få fram alternativa lösningar, meddelar nu att man kommer att satsa miljontals dollar på att lösa problemet och hitta en slutgiltig och global lösning, som ska se till att plastbaserat avfall från Starbucks inte hamnar på soptippar eller på annat sätt förorenar miljön.

Projektet kallas ”NextGen Cup Challenge” och enligt en talesman för Starbucks är syftet att utveckla återvinningsbara dryckesbägare, etc., som efter användandet kan omvandlas ”till allt från nya bägare till servetter eller till och med möbler”... 

I ett första skede ger Starbucks ett finansiellt bidrag på 10 miljoner US-dollar (ca 82 miljoner kronor) till centret för cirkulär ekonomi hos investeringsplattformen Closed Loop Partners. Pengarna ska användas för att utveckla nästa generation av återvinningsbara eller komposterbara dryckesbägare, mm.

”Vi tycker inte att utvecklingen går tillräckligt snabbt, så nu lanserar vi ett uthållighetsprojekt, där vi inom en treårsperiod ska få fram en helt återvinningsbar och komposterbar dryckesbägare på marknaden”, säger Colleen Chapman, chef för ”Global Social Impact and Public Policy” hos Starbucks.

Starbucks har också tillkännagett att man för närvarande arbetar med att utveckla en ny barriärlösning till sina pappersbaserade dryckesbägare. Lösningen ska bestå av en bioplast-liner tillverkad med råmaterial från växtriket.

Branschorganisationen Foodservice Packaging Institute är positiv till Starbucks aviserade satsningar, men påpekar samtidigt att problemet inte löser sig själv bara för att man utveckla en återvinningsbar dryckesbägare.

”Sanningen är att ingen bägare är återvinningsbar förrän den är allmänt accepterad av samhälle, återvinningsanläggningar och pappersbruk”, säger organisationens VD Lynn Dryer.

San Francisco-baserade miljöorganisationen STAND.earth har också kommenterat Starbucks nya återvinningsprojekt:
”Starbucks har i dag beslutat att lösa problemet med de fyra miljarder engångsbägare, som man producerar varje år. Ett beslut som vi tror kan vara positivt för såväl skogar som klimat. Detta är det tredje engagemanget som Starbucks gör och om de fullföljer det, så kan det förändra såväl dryckesbägarnas negativa inverkan på miljön som hela den globala marknaden för dryckesbägare”, säger STAND.earths VD Todd Paglia i en kommentar.

Beskedet om Starbucks miljonsatsning och samarbetet med recyclingorganisationen Closed Loop Partners kom den 20 mars – dagen innan företagets årsmöte, där aktieägarna planerar att lägga fram ett förslag, som kräver att Starbucks vidtar åtgärder för att minska sin plastanvändning...


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-03-21

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK