Hjärtplåster och vodka ger framtidshopp för Beneli
”Framtiden ser ljus ut efter två stora ordrar”, säger Günther Dieroff på Beneli i Helsingborg.

Helsingborgsbaserade etikettföretaget Beneli hade ett tufft år i fjol med röda siffror i bokslutet. Men nu verkar det som om vinden vänder. Företaget har fått två stora ordrar, som ger gott hopp för framtiden. En order är dessutom så stor, att den kan innebär nyanställningar av upp till 50 personer!

En av storordrarna, som Beneli rott hem, är etiketter för en internationell vodkatillverkare och den andra ordern kommer från en amerikansk kund inom läkemedel och e-hälsa. Den ordern avser så kallade ”body patches”, som i det här fallet avser en smart ”etikett”, som placeras på patientens kropp och vars inbyggda elektronik registrerar och övervakar hjärtverksamheten. Ordern värderas till 30 miljoner kronor.

”Första leveransen av body patches har gjorts och så småningom utökar vi produktionen från tvåskift till treskift. I full drift kommer vi att behöva nyanställa 50 personer till produktionen i Helsingborg”, säger Günther Dieroff, försäljnings- och marknadschef på Beneli till skånska nyhetssajten 8till5.

De senaste åren har Beneli alltmer och med en målmedveten strategi utvecklat lösningar inom så kallade ”smarta etiketter” och den amerikanska storordern får väl ses som ett bevis på att satsningen är rätt.

”Vi arbetar mycket med RFID-taggar, där marknaden är i stor tillväxt och vi är inte främmande för att blanda RFID- och NFC-teknik med andra tekniker, när vi utvecklar och producerar etiketter”, säger Günther Dieroff.

Cirka 40 procent av Benelis produktion är rent grafiska etiketter och det är en utmaning, eftersom det är där som konkurrensen inom den grafiska branschen är som störst och utbudet ofta större än efterfrågan.

Men efterfrågan på smarta etikettlösningar, som använder tekniker som RFID, NFC och QR-koder ökar och det är där Beneli satsar och ser en ljus framtid. Kunderna är ofta varumärkesägare, som kräver hög kvalitet, och enligt Günther Dieroff är det just den typen av kunder, som företaget främst attraherar.

”Vad gäller vår NFC-teknik har vi pratat en hel del om möjligheterna tidigare, men under det här året kommer det att börja hända grejer. Detta förutsätter dock att vi inte blir för kaxiga utan fortsätter att satsa på effektivitet och produktivitet”, säger Günther Dieroff till nyhetssajten Pack Sweden.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-03-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Beneli Etikett/Märkning Läkemedel NFC RFID Smarta förpackningar Vin & sprit

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Dynatec
RPC