Unikt samarbete ska minska på svensk plastanvändning
Åtta stolta medlemmar – företag och organisationer – ingår i nätverket ”Håll Havet Rent”, men man vill gärna att fler och fler ansluter sig.
Vid årets ”Håll Havet Rent”-gala delade vice statsminister Isabella Lövin ut priset som ”Årets Havsvän” till stiftelsen Ellen MacArthur Foundation.

Ett antal tunga svenska företag och organisationer har gått samman med målet att dra ner på plastanvändningen i verksamheter och produkter och på så sätt minska mängden plast, som kommer ut i haven.
Samarbetet sker via nätverket Håll Havet Rent, som bildats på initiativ av Johanna Ragnartz, VD i
Håll Sverige Rent.

Nätverket Håll Havet Rent bildades i fjol av de åtta medlemmarna BillerudKorsnäs, Borealis, Abba/Orkla Foods, Konsumentföreningen Stockholm, Coop, Lidl Sverige, Systembolaget och Apoteket. På Håll Sverige Rent:s hemsida presenterar de sin idéer och åtgärder. (Läs HÄR)

Bland Håll Havets Rent:s aktiviteter ingår också en speciell mingelgala, där experter, beslutsfattare, opinionsbildare, politiket, företagare, etc., träffas och utbyter tankar och erfarenheter. Vid galan delar nätverket också ut priset ”Årets Havsvän”.

Årets mingelgala ägde rum den 25 april på Restaurang Fotografiska i Stockholm och då gick priset som Årets Havsvän till stiftelsen Ellen MacArthur Foundation. Prisutdelare var vice statsminister Isabella Lövin, som utsågs till Årets Havsvän 2017.

Motiveringen till utnämningen Årets Havsvän 2018 lyder: ”För det massiva opinionsarbete som bidragit till att omfattning av problemet med plast i havet faktiskt blivit tydlig. Formuleringen ´Om utsläppen fortsätter i den här takten kommer det vara mer plast än fisk i haven år 2050´ har fått världen att reagera.

Efter det första året har nätverket Håll Havet Rent nu beslutat att växla upp sin verksamhet och föra fram sina synpunkter och åsikter till ett bredare forum. Det gör man bland annat genom ett upprop, som publicerades i Dagens Industri den 24 april.

”Det stora problemet med plastnedskräpningen i havet är att plasten inte försvinner. Förpackningar för snabbmat, godis och tobak står för en stor del av skräpet. Ofta har den plastförpackning eller plastartikel som hamnar i haven bara använts en enda gång för att sedan stanna kvar i havet i hundratals år”, skriver medlemmarna i nätverket i uppropet i DI och fortsätter bland annat:

”Nätverket (Håll Havet Rent) är ett brett samarbete mellan företag och organisationer, som vill vara med och skapa ett långsiktigt engagemang för rena hav och minskad nedskräpning. Den bärande delen i nätverket är samverkan och kunskapsutbyte. Men vi vill också agera. 
Det är inte bara vi som är oroliga. I Agenda 2030, FN:s globala mål för en hållbar utveckling, adresseras problemet med skräp i havet i mål 14. Målet är att förebygga och avsevärt minska marint skräp i havet till år 2025. Delegationen för Agenda 2030 skriver i sin handlingsplan att det är en stor utmaning med den stora mängden marint skräp och plaster. Vi i Håll Havet Rent-nätverket har antagit utmaningen och kommer att genomföra konkreta åtgärder, som gör det enklare för människor att göra skräpfria val i sin vardag.
..........
Vi ser att lösningen finns på flera plan. Politiker måste skapa en tydlig spelplan med gemensamma regler och förutsättningar. Företag måste genomföra konkreta åtgärder genom innovativa lösningar som förebygger och minskar plastnedskräpningen. Konsumenterna måste uppmuntras att göra skräpfria val i vardagen och kommunerna måste ges förutsättningar att göra det enkelt för medborgarna. Civilsamhället måste ges förutsättningar att arbeta proaktivt och förebyggande. 
.........
Nu vill vi i nätverket Håll Havet Rent växla upp. Vi har nyligen presenterat vår första åtgärdslista, där vi berättar om allt som vi gör för att minska nedskräpningen.  
Vi vill: 
•Minska mängden onödig plast i våra verksamheter
•Öka andelen återvunnen plast i våra verksamheter
•Ha med nedskräpningsaspekten när vi utvecklar och designar nya produkter.”

Uppropet är undertecknat av följande personer:
Agneta Påander, CSR-direktör, Orkla Foods Sverige
Anders Fröberg, VD, Borealis
Anna Rogmark, chefsjurist och hållbarhetschef, Apoteket
Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Billerud Korsnäs
Johanna Ragnartz, VD, Håll Sverige Rent och initiativtagare till nätverket
Johannes Fieber, Sverigechef, Lidl Sverige
Lars Ericson, VD, Konsumentföreningen Stockholm
Louise König, hållbarhetschef, Coop
Magdalena Gerger, VD, Systembolaget 

Läs hela uppropet HÄR.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-04-26

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
BillerudKorsnäs Borealis Coop Miljö Orkla Övrigt Plast plastavfall Plastförpackningar världshav

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:

ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec