Stora Enso invigde maskiner till unik kartongförpackning
Fr. v  Daniel Larsson, operatör, Stora Enso i Forshaga , Lars Appelqvist, VD Löfbergs och Marie Morin, tf. platschef på Stora Ensos bruk i Skoghall, vid invigningen av de nya maskinerna.
CartoCan liknar en traditionell läskburk men är tillverkad av kartong och återvinns som pappersförpackning. 

Invigningsgästerna bjöds på en speciell ”CartoCan”-tårta...

Nu är de nya maskinerna, som vidareförädlar materialet till den unika kartongförpackningen CartoCan, invigda hos Stora Enso i Forshaga. Förpackningen CartoCan liknar en traditionell läskburk, men är tillverkad av kartong och återvinns som pappersförpackning. 

Förpackningen finns redan i butikshyllorna och Löfbergs ICE är ett bland flera varumärken, som använder CartoCan. Sedan årsskiftet tillverkas materialet i Värmland; kartongen produceras hos Stora Ensos bruk i Skoghall, trycks hos HQ-print i Sunne och därefter sker beläggning och stansning på Stora Ensos enhet i Forshaga. De nya maskinerna, som har invigts i Forshaga, stansar bl. a ut locket till CartoCan-förpackningen.   

”Vi har arbetat med projektet i ett drygt år och det är roligt att vi äntligen har börjat leverera material till slutkund. Tillsammans med lokala värmländska aktörer och det tyska förpackningsföretaget Hörauf, som äger CartoCan, har vi format en systemlösning från kartong till färdig produkt. Än så länge är det en relativt liten produkt, men vi bedömer att det finns en stor potential för den här typen av dryckesförpackningar, då vi ser en stark tillväxt i segmentet både i Europa och globalt”, säger Fredrik Werner, ansvarig för affärsutveckling hos Stora Enso.   

Lars Appelqvist, VD på kafferosteriet Löfbergs, medverkade på invigningen och berättade om Löfbergs satsning på det växande ready to drink-segmentet.

”Vi har använt CartoCan sedan 2015, då vi lanserade vårt iskaffe. Det är en klimatsmart förpackning, som bidrar till att vi fortsätter att minska vår klimatpåverkan. Investeringarna, som Stora Enso gjort i Forshaga, innebär att vi blir mer lokala i våra inköp och det känns riktigt bra”, sade Lars Appelqvist.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-05-07

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:

ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec