Märkningskampanj ska öka konsumentens medvetenhet
FSC och MSC lanserar den gemensamma nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”.
I kampanjen får man möta den fiktive ”hipstern” Kalle, som söker efter märkningar när han handlar.

Märkningarna med FSC och MSC finns på hållbara produkter och förpackningar, som är certifierade.

I veckan lanserar organisationerna FSC och MSC den nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”, som ska öka konsumenternas medvetenhet och uppmärksamma vikten av att leta efter hållbarhetsmärkningar på produkter och förpackningar. Kampanjen rullas ut i Norge, Sverige, Finland och Danmark.

I kampanjen får konsumenterna möta den fiktiva ”hipstern” Kalle, som bor i ett kollektiv och som är en medveten konsument. Hans passion är natur och hållbarhet och han söker alltid efter märkningar, när han handlar.

”Med den fiktiva hipstern Kalle som frontfigur för kampanjen försöker vi på ett humoristiskt sätt inspirera till ökad medvetenhet och att välja märkta produkter, när vi handlar. Det är viktigt att prata om hållbarhetsåtgärder i vardagen. Men vi vill inte peka finger eller vara avskräckande genom att prata om hur illa det är. Istället vill vi visa hur lätt det är att göra skillnad”, säger Märta Lindqvist, kommunikationsansvarig på Svenska FSC.

”När du väljer fisk och skaldjur med det blå MSC-märket bidrar du till ett levande hav. Kampanjen betonar att unga människor kan göra skillnad och enkelt hjälpa naturen genom att leta efter miljömärken”, säger Linda Sörnäs, PR- och marknadsföringschef för MSC i Sverige.

FSC har varit ledande för att utveckla kampanjen, som har inletts i samarbete mellan FSC och MSC och som finansieras av Postkodstiftelsen.

Kampanjen fokuserar på hållbarhet, etisk shopping och ansvarsfullt konsumentbeteende och riktar sig
till yngre personer i Norden. Filmerna kompletteras av en kampanjwebbplats, som innehåller ytterligare
information om kampanjen och märkningarna

Kampanjsidan hittar du HÄR.

-------------------------------------------------------
Info:

Om FSC
FSC (Forest Stewardship Council) är en internationell märkning för trä- och pappersprodukter, som bidrar till ett mer hållbart skogsbruk. Det innebär att skogsbruket bidrar till att skydda hotade djur och växter, att urfolks rättigheter respekteras och att de som arbetar i skogen har schyssta arbetsförhållanden. Certifierade skogsägare tar ansvar för skogen. FSC producerar eller säljer inte varor, men man hittar märket på en mängd olika trä- och pappersprodukter, till exempel förpackningar i kartong, wellpapp, etc.

Om MSC 
MSC (Marine Stewardship Council) är en internationell icke vinstdrivande organisation, som står bakom MSC:s miljömärke med den blå fisken som logga.
MSC driver ett globalt program där man samarbetar med partners för att främja hållbara fiskemetoder för fisk och skaldjur över hela världen. För att kunna säljas med MSC:s blå fisk, måste fisk och skaldjur komma från ett fiskeri, som är certifierat av en tredje part enligt MSC:s standard för hållbart fiske.
MSC grundades för 20 år sedan och är idag världens mest erkända certifieringsprogram för hållbar, vildfångad fisk och skaldjur.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-06-13

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:

ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Dynatec
RPC