...
Grafokett bjöd in till intressant etikettdag
Ericssons designchef Andres Säfström (till höger) i samtal med moderatorn Johan Mårtensson.
Mikael Hjalmarsson, etikettexpert sedan mer än 20 år, tittar in under skalet på hårdvaran.

Begreppet etikett är oerhört mångfacetterat och spänner över allt från enkla prismärkningar till oerhört avancerade lösningar som till exempel kan kommunicera med oss via smarta telefoner och Internet of Things. När Grafokett arrangerade LabelDay var tanken att för deltagarna spegla de avancerade möjligheterna, både via teknik och design.

Ängelholmsföretaget Grafokett är något av en doldis på etikettmarknaden, men en kraftfull doldis. Företaget är en ”brooker”, som hjälper kunder med rätta lösningar via etikettbranschen. I tidningen nord emballage nummer 2/2017 finns ett längre reportage om företaget. CEO är Robert Östman. Han och hans kollegor kände för ett halvår sedan att det var dags att tydliggöra vad en etikett är idag. 

”Det är allt för många, som tycker att det här med etiketter inte är så märkvärdigt, men då vet man inte vad man pratar om. Stora företag kan ha manualer på flera hundra sidor, som beskriver vad man kräver av sina etikettlösningar, och ny, digital teknik skapar helt nya möjligheter. Kombinera detta med avancerad design, så har etiketten har blivit högteknologi. Detta budskap vill vi få fram, inte minst till designers och produktutvecklare och det var dessa vi fokuserade på när vi bjöd in till LabelDay”, berättar Robert Östman.

Grafokett byggde ett program med talare från RISE, designbyrån Doberman, Ericsson, GS1, Zebra och Sigma Connectivity och närmare femtio personer fanns på plats i ÅF:s lokaler i Malmö. Deltagandet var kostnadsfritt.

”Vi var en ganska liten grupp i trevliga lokaler och med god mat samt en bra moderator i Johan Mårtensson, f.d. VD för Packbridge. Han gjorde ett utmärkt jobb och fick igång diskussionerna. Dessutom hade vi ett antal workshops under dagen och de blev intensiva”, säger Robert Östman. 

”Vi känner att vi låg rätt i tiden med detta, digital kommunikation och e-etiketter kommer att bli allt vanligare och de etikettföretag, som satsar, kommer att bli vinnare. Det gör att vi kommer att fortsätta med LabelDay nästa år”. 

Andreas Säfström har titeln Head of Industrial Design & Usability på Ericsson och han var mycket nöjd med dagen. 
”Det har varit en inspirerande dag med många intressanta personer och synpunkter”, konstaterade han. 

Moderatorn Johan Mårtensson konstaterade att dagen visade på behovet av mer samarbete och kunskapsutbyte inom värdekedjan.


Text Bo Wallteg


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-06-15

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Etikett/Märkning Grafokett Konferenser och mässor Övrigt Smartphone

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK