...
Engångsprodukter av plast försvinner från Lidls butiker
”Ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål”, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige kommer att sluta sälja engångsprodukter av plast. Till slutet av nästa år ska man ha fasat ut produkter som dryckesbägare, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar i samtliga butiker.
Beslutet är en del av Lidls globala strategi att minska användningen av plast med 20 procent före år 2025.


Engångsplastartiklarna ska gradvis, fram till slutet av år 2019, ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material. Exempelvis så kommer bomullspinnar i plast att ersättas med papperspinnar. I ett andra steg kommer Lidl att fasa ut alla bestick inom färdigmat samt plastsugrör på dryckesförpackningar.

”Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål, där reducering av plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbt och driva utvecklingen i branschen” säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken reducerats på 25-liters avfallspåsar och på fryspåsar med zip-förslutning. Vidare har pant införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningarna för cashewnötter och tranbär har reducerats med 20 procent. Den hela plastpåsen för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras, som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar. Den 1 juni höjde Lidl priset på plastbärpåsar med 50 öre och för varje såld plastpåse skänks 40 öre till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Lidl skriver i ett pressmeddelande att man dessutom är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-08-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Dryckesförpackningar Engångsförpackningar Lidl Miljö Övrigt Plast Plastförpackningar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK