Carlsberg får ny design och lanserar plastfri sexpack
Carlsbergs hela sortiment har fått ny design som ska lanseras globalt.
Samtidigt med den nya designen lanserar Carlsberg den plastfria sexpacken ”Snap Pack”, där burkarna hålls ihop av limpunkter.

”Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någon gång tidigare”, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.

Carlsberg inleder nu en global och ”grön” lansering, där hela sortiment får ny design. Man lanserar också den plastfria sexpacken, där burkarna hålls ihop av limpunkter!
Hållbarhet har varit ledstjärnan i arbetet med Carlsbergs nya design, som nu lanseras över hela världen. Till och med den gröna färgen på etiketterna har blivit grönare. Färgen är miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi.


Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att den nya designen har en tydlig koppling till det skandinaviska renodlade, avskalade och klassiska, samtidigt som den är anpassad till dagens behov.

”Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någon gång tidigare. Precis så mycket kärlek och engagemang, som vi lägger på att framställa den perfekta lagern, måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar”, säger Ted Akiskalos, VD för Carlsberg Sverige.

Samtidigt med den nya designen lanserar Carlsberg också den plastfria sexpacken – ett helt nytt koncept, där den sammanhållande krympplasten runt dryckesburkarna är eliminerad och burkarna i stället hålls ihop av limpunkter. (Packnews skrev om den nya förpackningsformen tidigare i år – LÄS HÄR).

Carlsberg skriver att man är först i världen med denna teknik, som minskar plastavfallet med över 1.200 ton per år. Förpackningskonceptet kallas ”Snap Pack” och det är avsett för Carlsbergs hela globala marknad. ”Snap Pack” är utvecklad av NMP Systems, som är ett helägt dotterbolag inom tyska förpackningsmaskinkoncernen KHS GmbH Group.

Förutom lanseringen av ”Snap Pack” har Carlsberg också lagt ner ett stort arbete på att byta ut plasten på inplastade sexpack mot 100 procent återvunnen plast. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg är först ut med att använda återvunnen plast.

Carlsbergs nya design har skapats av brittiska designbyrån Taxi Studio i Bristol.

”Den nya designen är mycket ´anti-trendig´ och har skapats för att vara mer permanent än tidigare designkoncept. Det borde inte finnas någon anledning att ändra den här designen under lång tid framöver och det stämmer med det hållbarhetstänk som vi fick med uppdraget”, säger Spencer Buck, som är kreativ partner på Taxi Studio.

För dem, som tycker att det fortfarande ser ut som den gamla Carlsberg, säger Jessica Felby, ansvarig för det nya designprojektet hos Carlsberg: ”Det är bara när man ser den tidigare designen, som man inser att den nya designen är ny, eftersom det ser ut som en design, som alltid har varit där. Det ser ut som Carlsberg alltid borde ha varit".

Den nya Carlsberg-designen kommer initialt att lanseras på den skandinaviska marknaden och nästa år rullas den ut på hela den globala marknaden.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-09-07

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec