...
Årets Pentawards utdelade på högtidsgala i New York
Prisutdelningen för årets Pentawards hölls i Guggenheim Museum i New York. Här några av de många glada pristagarna.
Diamond Pentaward – det förnämsta priset – gick till serien Mutti Limited Edition och deras designers.

En droppformad, koboltblå glasflaska till kinesisk ”vodka” belönades med Platinum Pentaward i kategorin ”Drycker”.

De här charmiga risförpackningarna och japanska designbyrån Frame inc. belönades med Platinum Pentaward i kategorin ”Livsmedel”.

I kategorin ”Lyx” gick platinautmärkelsen till en serie timglasformade förpackningar med dofter för hemmet.

Årets upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards har avgjorts och vinnarna presenterats vid en högtidsgala på Guggenheim Museum i New York.
2.318 tävlingsbidrag från 62 länder hade lämnats in till årets Pentawards och av dessa valde den internationella juryn ut 221 bidrag, vilka belönades med allt från Diamond och Platinum Pentawards till Gold, Silver och Bronze Pentawards.


Det finaste priset – Diamond Pentaward – gick i år till den italienska designstudion Auge Design och deras serie av förpackningar för italienska tomatprodukter under varumärket Mutti. Förpackningsserien, som endast tillverkats i en begränsad upplaga, omfattar konservburkar, glasflaskor, tuber och kartongkapslar, där dekorativa guldfolieutsmyckningar är ett genomgående tema.

I huvudkategorien ”Drycker” gick den främsta kategoriutmärkelsen Platinum Pentaward till kinesiska designbyrån Shenzhen Lingyun Creative Packaging Design och deras koboltblå och droppformade glasflaska Guocui Wudu för en ”vodka” från Henan-provinsen, skapad av fem olika traditionella kinesiska medicinalväxter.

Årets Platinum Pentaward i huvudkategorin ”Livsmedel” tilldelades japanska förpackningskonceptet Shirokuma no Okome, designat av byrån Frame inc. Konceptet skulle överbrygga ”klyftan” mellan ristillverkaren Shirokuma no Okome  och risvarumärket ”Polar Bear” och resultatet har blivit en serie charmiga förpackningar, som inte direkt associerar till produkten ris utan snarare tilltalar konsumentens känslomässiga sinnen.

I huvudkategorin ”Lyx” gick Platinum Pentaward-utmärkelsen till en fransk serie med timglasformade doftprodukter, avsedda för hemmet. Sortimentet kallas Diptyque Hourglass 2.0 och designen är gjord av Paris-byrån Servaire & Co. ”Timglasen” är försedda med en speciell diffunderingsteknik, utvecklad av Techniplast, som garanterad en konstant, jämn och samtidigt sparsam utsöndning av de sex olika dofter, som ingår i serien. Doftglasen kan dessutom användas gång på gång tack vare ett specialutvecklat påfyllningssystem.

Förutom huvudpriset Diamond Pentaward och Platinum Pentawards i de fem huvudkategorierna delades det i de olika underkategorierna ut 41 st Gold Pentawards, 84 Silver Pentawards och 90 Bronze Pentawards.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-09-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
design designbyrå designer Dryckesförpackningar förpackningsdesign Livsmedelsförpackningar Övrigt Pentawards

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK