...
Nya förpackningar ska få svenskar att äta mera ägg
Några exempel på den stora variation av äggförpackningar med ägg i olika storlekar och med olika ursprung, etc., som nu lanseras av Stjärnägg.
Stjärnägg vill med visionen #365ägg få oss svenskar att äta i snitt äta ett ägg om dagen.

Med visionen #365ägg och nya förpackningar vill ledande äggleverantören Stjärnägg få oss svenskar att äta mera ägg, helst ett om dagen.

I dag äter vi svenskar drygt 220 ägg per person och år, men med Stjärnäggs vision om ett ägg om dagen, skulle vi kunna bli bäst i världen på äggkonsumtion!

En kittlande tanke, men fullt nåbar med tanke på de starka trender kring ägg som livmedel som finns just nu, menar Stjärnägg. Intresset för hälsa, alternativa proteinkällor och ursprung gör att ägget verkligen är ett livsmedel i tiden.

I Sverige omsätter ägg mer än tre miljarder kronor årligen och är en viktig tillväxtkategori i dagligvaruhandeln.

Stjärnägg har gjort en kartläggning av konsumenternas köpbeslut och drivkrafter kring ägg och resultatet stärker företagets övertygelse att visionen #365ägg är uppnåbar.

”Undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera äggkategorin och exponera den i butik”, säger Håkan Burlin, VD för Stjärnägg.

Ett väsentligt medel för att öka konsumenternas intresse för att köpa (och konsumera) mer ägg är de nydesignade förpackningar, som Stjärnägg utvecklat. Själva äggförpackningarna som sådana är traditionella ”äggkartonger”, men det som skiljer dem från andra, är den stora variationen på grafisk utformning och information på förpackningarna.. Stjärnägg lanserar nu sina ägg i ett 40-tal olika förpackningsvarianter beroende på kriterier som storlek, ursprung, mängd, specifika kvaliteter, etc., etc.

I Stjärnägg sortiment kan man nu hitta stora ägg, små ägg, ekologiska ägg, utehönsägg, ägg med gulare gula, bruna ägg, ägg från Skåne, Öland, Västergötland, Östergötland, m fl. m fl. Och allt syns tydligt på förpackningarna.

”Vi gör det enklare för konsumenten att välja ägg. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna”, berättar Håkan Burlin. 


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-11-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
konsumentförpackningar Livsmedel Livsmedelsförpackningar Övrigt undersökning

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK