200 tjänster försvinner när ICA genomför omorganisation
”Vi får nu en organisation som ännu bättre kan möta kundernas och butikernas förväntningar”, säger Anders Svensson, VD för ICA Sverige, om organisationsförändringen. 

ICA Gruppen reserverar 110 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2018 för strukturkostnader i samband med en organisationsförändring. Syftet är att införa nya arbetssätt och frigöra resurser för att ge utrymme för framtidssatsningar, skriver ICA i ett pressmeddelande. 

Förändringen innebär att cirka 200 befintliga tjänster inklusive vakanser avvecklas och att cirka 180 miljoner kronor årligen frigörs med start andra halvåret 2019.

Syftet med förändringen är att skapa en mer effektiv och flexibel organisation samt att frigöra resurser för satsningar i bland annat digitalisering, vilket även omfattar att rekrytera ny kompetens.

”Vi får nu en organisation som ännu bättre kan möta kundernas och butikernas förväntningar och vi kan fortsätta satsa i de områden som är viktiga för att vinna i framtiden. Självklart förstår vi den oro detta skapar hos de personer vars tjänster avvecklas eller förändras och vi är måna om att genomföra förändringen på ett så bra sätt som möjligt för alla som berörs”, säger Anders Svensson, VD för ICA Sverige.

Förhandling med fackliga organisationer är inledd och ambitionen är att den nya organisationen börjar verka andra kvartalet 2019.

ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2019 kan sammanfattas i sju punkter:

  • Online: Fortsätta snabb tillväxt, utöka erbjudanden och förstärka leveranser för att vinna e-handeln.
  • Butiksnät och butikskoncept: Utveckla butiksnäts- och formatstrategi med fokus på convenience, storstad och framtidens stormarknad.
  • Personalisering och lojalitet: Skala upp smartare personliga erbjudanden, förbättra lojalitetsprogrammet och lansera nya digitala tjänster.
  • Arbetssätt och kompetens: Förbättra och skala upp nya agila arbetssätt och samarbeten mellan bolagen samt bygga kritiska kompetenser inom bland annat IT-utveckling och avancerad analys.
  • Kärnprocesser: Öka stabilitet och kostnadseffektivitet i kärnprocesser med särskilt fokus på logistik och gemensamma inköp.
  • Automation och AI: Utöka processautomation och påbörja AI/Data Science-tester på ett urval användningsområden för ökad effektivitet och optimerade affärsprocesser.
  • Klimat och hälsa: Driva hållbarhetsarbetet “För en god morgondag” med särskilt fokus på hälsa och klimat.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2019-01-22

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
ICA Övrigt Personal

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK