ICA Gruppen reserverar 110 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2018 för strukturkostnader i samband med en organisationsförändring. Syftet är att införa nya arbetssätt och frigöra resurser för att ge utrymme för framtidssatsningar, skriver ICA i ett pressmeddelande.
Förändringen innebär att cirka 200 befintliga tjänster inklusive vakanser avvecklas och att cirka 180 miljoner kronor årligen frigörs med start andra halvåret 2019.
Syftet med förändringen är att skapa en mer effektiv och flexibel organisation samt att frigöra resurser för satsningar i bland annat digitalisering, vilket även omfattar att rekrytera ny kompetens.
”Vi får nu en organisation som ännu bättre kan möta kundernas och butikernas förväntningar och vi kan fortsätta satsa i de områden som är viktiga för att vinna i framtiden. Självklart förstår vi den oro detta skapar hos de personer vars tjänster avvecklas eller förändras och vi är måna om att genomföra förändringen på ett så bra sätt som möjligt för alla som berörs”, säger Anders Svensson, VD för ICA Sverige.
Förhandling med fackliga organisationer är inledd och ambitionen är att den nya organisationen börjar verka andra kvartalet 2019.
ICA Gruppens strategiska prioriteringar för 2019 kan sammanfattas i sju punkter:
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com