I PIDA gäller det att skapa framtidens förpackningar
Det här engelska bidraget – Lotus Marzipan – vann bland annat utmärkelsen People´s Chocie Award i fjolårets svensk-brittiska deltävling av PIDA. I år tävlar de brittiska studenterna i en egen deltävling.

Hur ser en hållbar och spännande förpackning ut år 2030? I årets upplaga av BillerudKorsnäs designtävling PIDA (Packaging Impact Design Award) är mottot ”Bring the Future” och det gäller för de deltagande studenterna att blicka in i framtiden och ta fram en nyskapande, funktionell och hållbar förpackning, som ska lösa framtidens problem.

”Vi måste börja idag för att hitta morgondagens lösningar. Förändring sker inte över en natt. Design
för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera
problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema ger studenterna många möjligheter
att tänja på gränserna för sin kreativitet”, säger Johanna Oderstad, Technical Sales Carton Solutions
på BillerudKorsnäs.

Dagens konsumenter kräver mer av en förpackning än någonsin. De förväntar sig mindre plast, unik
design och hållbara lösningar. 72 procent av alla konsumenter uppger att de är villiga att betala mer
för en produkt, som är förpackad på ett hållbart sätt, enligt BillerudKorsnäs konsumentundersökning från 2017. 

Temat för årets tävling är ”Bring the Future” och nyckelordet för studenterna är ”hållbarhet”.

”Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De
kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag
som ger oss alla en tankeställare”, säger Johanna Oderstad.

2019 blir det 15:e året i rad, som internationella tävlingen i förpackningsdesign PIDA arrangeras. Runt 200 designstudenter från Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland deltar. I varje deltävling utses vinnare i kategorierna Highest Level of Sustainability, Highest Level of Innovation, Highest Level of User Friendliness och PIDA Gold Award. Målet med tävlingen är att visa vilken betydelse förpackningsdesign har för såväl produkter och varumärken som för miljön.

Den svenska deltävlingen hålls den 22 maj i Stockholm. Då kommer även studenter från Tyskland att
delta. Den franska deltävlingen hålls den 16 juni i Reims. Nytt för i år är att studenter från
Storbritannien får en egen deltävling i Sheffield den 4 juni och att en internationell PIDA-vinnare
kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.

”PIDA har funnits i många år och har haft liknande upplägg under lång tid. Vi vill ta tävlingen till en
ny nivå. På detta sätt kan vi även sporra eleverna lite extra och lyfta deras projekt till en bredare
publik”, avslutar Johanna Oderstad.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2019-03-07

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK