...
Zoégas driver kaffemarknaden med ny design på hela sortimentet

Zoégas har under många år varit känt för en stark design som konsumenterna uppskattar. Starka egna identiteter kopplas samman med en tydlig branding och familjekänsla. Nu tar man ett helhetsgrepp för hela sortimentet för att ytterligare befästa positionen som det ledande varumärket inom mörkrostat kaffe.

Designbyrån Idego i Helsingborg fick förtroendet att genomföra projektet, som börjar synas i hyllorna i dagarna.
"Ett fantastiskt spännande och roligt projekt", säger Kerstin Dahl, VD på Idego. "Men också utmanande och komplext med alla sina delar. I uppdraget låg att förstärka familjekänslan samtidigt som det var viktigt att ge varje produkt och produktgrupp sin egen profil. Ett resultat av detta är att vi jobbat mycket med att utveckla ett ”Z” med Zoégas attityd vilket nu har blivit en viktigare del i att skapa en enhetlig profi"l.
En av utmaningarna i projektet var att hitta rätt balans mellan att ge välkända produkter som Skånerost en uppdatering som känns i tiden och signalerar kvalitet, och på samma gång lyfta några av de mindre kända produkterna genom en tydlig egen karaktär.
"I detta har Idego verkligen lyckats hitta rätt balan", säger Ulrika Wallberg, nordisk marknadschef på Nestlé för Zoégas. "Våra trogna Skånerostkonsumenter kommer att känna igen sin favorit, samtidigt som en produkt som till exempel Pasion Colombia fått ett helt nytt uttryck som känns både modernt och rätt för Zoégas".
Störst skillnad för konsument kommer man att finna i sortimentet av Hela Bönor, som fått ett rejält lyft vad gäller kvalitetskänsla, modernitet men också impact i butik. Hela Bönor är ett segment som ökar i försäljning, och idag består av tio olika kaffeblandningar. Den nya designen hålls ihop av en enhetlig grund i svart där kvalitén framhävs genom mjukheten i den subtila kaffeplantan. Detta ger utrymme för varje kaffeblandning att ändå få en tydlig egen profil genom sina färger och design.
Lite senare under våren kommer också Zoégas Espressosortiment att få en helt ny design. En design med en stark attityd och egen karaktär, som tydligt vänder sig till en konsumentgrupp som vet vad den vill ha.
"I en situation där valet av produkt alltmer görs i butik är vi säkra på att den nya designen kommer att hjälpa Zoégas nå sina målsättningar om att ta ytterligare marknadsandelar på den svenska kaffemarknaden", säger Kerstin Dahl.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2011-01-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK