Den bistra vintern har slagit hårt mot de svenska järnvägarna – det är ju allom bekant.
Ett av de företag, som drabbats hårdast av inställda eller försenade tågtransporter, är Stora Enso, som nu enligt Svenska Dagbladet, för interna diskussioner om att eventuellt flytta delar av den svenska produktionen till andra länder!
"Det är väldigt illa att våra varor inte kommer fram till våra kunder och det ställer till oerhörda problem, när vi inte får tillbaka tomma vagnar, som vi kan lasta", säger Stig Wiklund, vice VD på Stora Enso Logistics till tidningen.
Enligt SvD:s uppgifter gjorde stängda och igensnöade bangårdar samt andra vinterrelaterade problem att 289 av Stora Ensos godsvagnar togs ur trafik den 4 januari i år, vilket är hälften av företagets godsleveranser under en dag och motsvarar värden för 100 miljoner kronor. Samma dag fastnade även 73 tomma godsvagnar på väg tillbaka till svenska Stora Enso-anläggningar.
Stora Enso har som policy att föredra järnvägstransporter av sina leveranser, eftersom det är mer kostnadseffektivt och miljövänligt, men de kraftiga störningarna i samband med årets vinter har gjort att flera kunder krävt att transporterna i stället ska ske med lastbil.
Enligt SvD har det svenska järnvägskaoset gjort att man inom Stora Enso nu för diskussioner om drastiska åtgärder, vilket i praktiken skulle innebära att man tittar på hur produktion i svenska bruk skulle kunna flyttas till andra länder i Europa...
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com