Den grafiska intresseorganisationen Fespa (Federation of European Screenprinters Associations) planerar att hålla sin allra första nordiska kongress. Evenemanget ska äga rum 7 – 8 april på Gothia Towers i Göteborg och det stöds av Fespas medlemsföreningar i Danmark, Sverige, Norge och Finland och sponsras av bland annat EskoArtwork och HewlettPackard.
"Vårt program för den nordiska kongfressen syftar till att förse delegaterna med viktig information och återkoppling utifrån tryckköparens perspektiv och hjälpa tryckerierna att driva sin verksamhet framåt", säger Nigel Steffens (bilden), VD för Fespa.
I utformandet av den nordiska Fespa-kongressen i Göteborg har man byggt på erfarenheterna från den första europeiska Fespa-kongressen, som hölls i Bryssel i november 2010 och som blev en stor framgång. Delegaterna ges ökade tillfällen att nätverka med branschkollegor och sponsorer och få ut mesta möjliga av evenemanget, som hålls över två halvdagar.
Bland talare, som redan bekräftats för kongressen i Göteborg, är Andreas Skantze från Big Image i Sverige, som kommer att tala om ekonomiskt rimliga innovationer i praktiken, och Neil Falconer, Senior Consultant på PIRA, som talar om de senaste teknikera inom tryckeri. Steve Lister, Business Development Director på Robert Horne Group ger en ingående rapport om hållbar verksamhet, medan Nick Devine, grundare av The Print Coach, kommer att tala om hur man går tillväga för att öka försäljningen och bygga upp en lönsam tryckverksamhet.
Mer information hittar man på den nordiska Fespa-kongressens hemsida (klicka här)
Fespa, som grundades 1962, är en ideell sammanslutning av branschföreningar inom screentrycks- och digitaltrycksbrancherna. Fespa har 26 medlemsföreningar i Europa och 10 associerade medlemsföreningar i Australien, Kina, Indien, Japan, Korea, Mexico, Nepal, Filippinerna, Thailand och Sri Lanka.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com