...
Nyhet från ICA:
Etiska varor märks med specialetiketter
ICA:s nya etikettsortiment för märkning av etiska varor.

ICA Sverige lanserar nu en enhetlig märkning för sina egna etiska produkter och varor. Åtgärden är ett steg i ICA:s arbete för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.
"Som konsument är det inte alltid lätt att veta vad alla olika märkningar innebär. Det här är ett sätt för oss att göra det enkelt och greppbart för våra kunder. När man köper de här varorna, bidrar man till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för arbetare och bönder i mindre ekonomiskt utvecklade länder. Dessutom främjar man en långsiktig användning av naturens resurser", säger Kerstin Lindvall, chef för Corporate responsibility på ICA Sverige AB.


ICA:s egna etiska varor kommer nu att märkas med etiketter i enhetlig design. I nuläget omfattar sortimentet för de etiska varorna omkring 30-35 produkter där choklad, bomull, kaffe, kakao, bananer och apelsiner är några exempel. Fokus ligger på de kategorier av varor där producenterna är särskilt utsatta
Etiketterna för de etiska produkterna anger varans ursprung samt ger en beskrivning av organisationen, som står bakom märkningen.
Tre olika organisationer och märkningar kan förekomma på de etiska varorna. Dessa är "Fairtrade", "Rain Forest Alliance" och "UTZ".
Den unika märkningen Fairtrade kallas också Rättvisemärkt . Fairtrade ger odlare och arbetare i utvecklingsländer tillgång till en större marknad, de får bättre betalt för sina varor och de får premier som kan investeras i bland annat skolor, sjukvård och vattenförsörjning.
Rain Forest Alliance är en ideell naturskyddsorganisation, som arbetar inom skogsbruk, jordbruk och turism i Syd- och Centralamerika med målet att bevara den biologiska mångfalden och skapa hållbara försörjningsmöjligheter för arbetare och odlare.
Organisationen UTZ utbildar bönder i affärsmannaskap för att skapa möjligheter till bättre levnadsvillkor och en hög och jämn kvalitet på grödorna. Syftet är också att minska påverkan på miljön, minska kostnaderna och att öka avkastningen. Utz betyder ”god” på mayaspråket quiché.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2011-02-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK